16.10.1733 - Hans Christian Johansen Begtrup - 3.1.1759


Liv og ægteskaber Personen Begtrup Kirkebøger Forfatterskab Jordejer

tilbagepil

































Om Hans Chr. Begtrups liv og ægteskaber.
vignet11
For et større udbytte ved læsning af denne artikel anbefales det at have programmet 'Google Earth' åbnet samtidig med læsningen, idet udvalgte geografiske steder i artiklen er forsynet med en koordinat indsat i en hård klamme [  ]. Kopiér koordinaten (uden klammerne) ved at markere den og trykke Ctrl+C. Indsæt derefter den valgte koordinat i søgefeltet i 'Google Earth' ved at placere cursoren i søgefeltet og trykke Ctrl+V. Tryk 'Søg', og du flyver til det valgte sted.
Rødfarvet tekst markerer, at her er en pege-effekt, som aktiverer yderligere information.

Barndom, familie, opvækst
Hans Christian Johansøn Begtrup fødes den 4. maj 1703 i Helgenæs Præstegård. [  56 07 59,64N  10 30 39,26E  ]
Hans far er præsten Johannes Lauritzen Begtrup (ca. 1675-1719), som har været i sit første embede som sognepræst i Helgenæs Sogn i præcis et år, da Hans Christian fødes og hans mor er Kirstine Cathrine Jensdatter Lyngbye (1672-1731). Forældrene er af forgængeren i embedet blevet gift i Helgenæs Kirke to måneder efter indsættelsen som præst.
Hans mor er ud af en slægt, der i mindst fire tidligere generationer har fostret mange præster. En af disse er hendes farbror,  Anders Nielsen Lyngbye, der i årene 1675 – 1701 er sognepræst i Nors-Tved.
Hans  far og farfar var begge herredsfogder i Mols Herred, og hans oldefar  var skriver og foged på Kalø Slot. Han er således på såvel mødrene som fædrene side sidste led i en række af belæste personer fra samfundets top.
I 1705 får han en søster, Sofie Kirstine  (1705-1759) og i 1709 endnu en søster, Marie Christiane  (1709-1777).
I 1719 mister han, formentlig mens han går på latinskolen i Mariager, sin far, og hans mor gifter sig med faderens efterfølger i sognepræste-embedet, Rasmus Hirtznach
Om Hans Chr. Begtrups barndom vides intet, men Wiberg noterer, at han i 1721 får studentereksamen fra Mariager Latinskole. Latinskolen blev nedlagt i 1739, men en rest eksisterer endnu som en del af graverboligen nord for Mariager Kirke [  56 38 53,49N  09 58 42,62E  ]


Teologisk kandidat og tiden derefter
Efter blot to års studier bliver H.C.Begtrup den 30.8.1723 teologisk kandidat fra Københavns Universitet [  55 40 47,83N  12 34 20,86E  ] med karakteren haud. Vi ved ikke, hvor han har boet i studietiden, men et gæt kunne være, at han har opholdt sig på Regensen [  55 40 51,55N  12 34 30,67E  ]. Vi ved heller ikke hvad han i årene efter studietiden, hvilket vil sige fra 1723 og til 1730, har foretaget sig, mest sandsynligt er det, at han har opholdt sig i København, men ret beset ved vi intet derom. En bønskrivelse, som han i 1728 sender til Frederik den Fjerde, tyder på, at hans liv i denne periode har været kummerligt.
Anledningen til bønskrivelsen er først og fremmest, at han håber, at kongen vil foranledige, at han får et embede.
Han skriver, at han har fremsendt ikke mindre end 35 ansøgninger om et præsteembede, som han endnu ikke har fået, men han beretter i bønskrivelsen også, at han i 1727 har begået en bog med titlen ’Tanke-Ring’, som han har dedikeret til dronning  Anna Sofie – en bog, som til hans store fortrydelse ikke er blevet godtkendt til publikation. I skrivelsen får han flettet ind, at han har mistet sin far i 1719 og at hans mor nu må tage sig af hans to ’små’ søstre; en lidt ynkværdig tilsnigelse, idet hans mor allerede i 1720 er blevet gift med den  sognepræst, Rasmus Hirtznach, der bliver hans fars efterfølger, og at de to søstre på det tidspunkt er henholdsvis 23 og 19 år gamle.
Vi ved ikke, om det er den nævnte bønskrivelse, som giver ham et positivt resultat, men d. 24. februar 1730, to år efter dens fremsendelse kaldes han som 27-årig til sognepræst i Hvidbjerg-Ørum-Lodbjerg Sogne med tjeneste ved Hvidbjerg Vestenå Kirke [ 56 51 05,65N  08 21 48,58E  ], Ørum Kirke [ 56 48 56,97N  08 19 59,65E  ] og Lodbjerg Kirke [ 56 49 04,62N  08 17 42,58E  ], og med residens i Svankjær Præstegård [ 56 51 02,32N  08 21 55,18E  ], der ligger tæt på Hvidbjerg Vestenå Kirke. Før han kan tiltræde embedet må han ordineres som præst. Det sker den 10. maj. Det vides ikke, hvor ordinationen er foregået, men den foretages af biskop Thestrup, så mon ikke det er sket i Domkirken i Ålborg.


Første ægteskab,
Den 15. marts, to måneder før han ordineres, indgår han i København ægteskab med Birgitte Kathrine Jacobsdatter Ohnsorg. Af kirkebogsnotatet fra Vor Frue Kirke i København, fremgår det, at vielsen er foregået hjemme ’hos Baronesse Gersdorph i Kalleboderne’, hvor hans kommende hustru har været kammerpige og af hendes dødsnotat langt senere i kirkebogen fra Nors ses det, at arbejdet  som kammerpige har strakt sig over syv år.
En mandtalsliste, udfærdiget efter Københavns brand i 1728, viser, at boligen har ligget i Stormgade, og at hun har været en af et tjenerskab på 5 karle og 3 piger, og som sådan må hun have været direkte involveret i den omfattende brand, der rasede i 60 timer fra den 20. oktober og fortærede ca 28% af byen. Der er dog ikke overleveret noget skriftligt fra H.C.Begtrup om denne begivenhed.
Men det er sandsynligt, at de begge to har opholdt sig i København i nogenlunde samme periode: han i sin studietid fra 1721 og de følgende år og hun fra 1723 og syv år frem.
Hvordan har de mon truffet hinanden?
Den gåde løses sikker aldrig, men et gæt kunne være, at Hans Christian Begtrup har kendt til den københavnske baron Gersdorf via den på Helgenæs boende ’Ambtmand Christian Gerstorff til Isgaard’, der var fadder ved hans dåb. De to adelige Gersdorfer - H.C.Begtrups fadder og Birgitte Kathrine Jacobsdatter Ohnsorgs foresatte baronesse  -,  er ganske vist ikke umiddelbart i familie med hinanden, da de stammer fra hver sin Gersdorf-linje af indvandrede adelsslægter fra Tyskland, men de har utvivlsomt kendt hinanden.
Og at H.C. Begtrup har været tæt på den københavnske baronesses ægtemand, Niels Gersdorf, ses af det faktum, at man blandt de personer, til hvem H.C.Begtrup i 1748 dedikerer sin sidste bog, finder ’Højvelbaarne Hr. Nicolai, Friherre af Giersdorph’. Man kan forestille sig, at H.C.Begtrups dåbsfadder har foranlediget, at den unge student Begtrup har besøgt familien Gersdorf i København, og at han her har mødt kammerpigen, jomfru Ohnsorg. Hun har sikkert fortalt ham, at hun kom fra det fjerne Thyland,  og da studenten hører det, fortæller han måske, at han udmærket kender den del af landet, for hans mor har fortalt ham om sin onkel Anders, der var præst i et sogn deroppe; ganske vist før han blev født. Hun har måske også fortalt ham, at hun, ligesom han, har en baron Gersdorf blandt sine faddere, nemlig Rudolph Gersdorf  og dennes mor Judithe Eleonora. Og måske at denne forbindelse har ført hende til den københavnske Gersdorf-familie. Måske.

Birgitte Kathrine Jacobsdatter Ohnsorg kommer altså fra Thy. Hun er født i Thisted og døbt i Thisted kirke [  56 57 16,81N  08 41 21,23E  ] i 1701 og er datter af herredsskriver i Hassing Herred, Jakob Mortensen Ohnsorg (  -1720) og Dorthe Christine Larsdatter (  -1708). Da hun er fire år får hun en søster, Eleonora Marie, og tre år senere endnu en søster, Helene Gertrud. Allerede da de to søstre fødes, er familien flyttet fra købstaden og 25 km sydpå til Bedsted [  56 48 33,82N  08 24 21,92E  ], og her må Birgitte Kathrine være vokset op. I 1708, da hun er otte år gammel, dør hendes mor, og året efter gifter hendes far sig igen, nu med Dorthea Eriksdatter (  -1744), der bliver hendes plejemor. Senere får hun yderligere tre  søskende, Ingeborg Kirstine, Morten Kristoffer og Erik. I 1720 dør hendes far, og vi må formode, at den tilbageværende familie bestående af Dorthea Eriksdatter og hendes børn og plejebørn bliver boende i Bedsted, hvorfra Birgitte Kathrine så et par år senere er rejst til København.


Sognepræst i Hvidbjerg-Ørum-Lodbjerg
Ved ægteskabets indgåelse har H.C.Begtrup altså sin 58-årige mor boende i Helgenæs præstegård sammen med hendes anden mand, præsten Rasmus Hirtznach, og Birgitte Kathrine har sin plejemor, Dorthea Erichsdatter, der er enke på 10. år, boende et sted i Bedsted. Det sted, hvor H.C.Begtrup får sit præsteembede, Hvidbjerg-Ørum-Lodbjerg, er nabosogn til Bedsted Sogn. Birgitte Kathrine er så at sige vendt hjem til sin barndoms egn, og måske er hendes plejemor allerede ved plejedatterens ægteskab flyttet hen til præsteparret i Svankjær Præstegård, hvor Hans Chr. Begtrup får sin første residens som præst, for da hun fjorten år senere dør, bor hun stadigvæk hos sin svigersøn og plejedatter, på dette tidspunkt dog i Nors.
Kun knap fire år, fra foråret 1730 til efteråret 1733, kommer H.C.Begtrup til at arbejde i sit første embede, men vi ved næsten intet om hans og hans families liv i de tre små forblæste klitsogne. Kirkebogen er overleveret i stærkt beskadiget tilstand og man finder i den kun et eneste spor af Begtrup-familien: i 1731 er '…. Præstens Hustrue' ’opført blandt fadderne til ’Søren Skyttes Barn Marianne' . Derudover ses kun hans navn på præstetavlen i Hvidbjerg Kirke.


en af de beskadigede sider af ørum-delen af kirkebogen fra 1730



Men i kirkerummet i  Ørum Kirke har han sat sig et højst bogstaveligt og iøjnefaldende minde: et kirkeskib med inskriptionen:
TIL GUDS ÆRE KIRKENS SIR HAVER SOGNEPRÆSTEN HR HANS BEGTRUP LADET DETTE STAFERE OG OPHÆNGE ANNO 1732


Sognepræst i Nors-Tved

Den 16. okt. 1733  kaldes han til sognepræst i Nors og Tved Sogne  med tjeneste i Nors Kirke [ 57 01 27,98N  08 39 57,87E ] og i Tved Kirke [  57 03 07,63N  08 40 43,08E  ] og med residens i Nors Præstegård [  57 01 31,04N  08 39 55,77E  ], og her virker han som sognepræst resten af livet.
I 1740 ses det, at ægteparret opretter et testamente, øjensynligt som en følge af, at ægteskabet er og formentlig vedblivende vil være barnløst. Hvad der er den nærmere baggrund for oprettelsen af testamentet er svært at gennemskue, men der er formentlig tale om at sikre den ene efterlevende med de omstændigheder, som vi nu kalder at sidde i uskiftet bo.

25 år senere, i  februar 1758, dør hans kone efter et næsten 28-årigt, barnløst ægteskab, ved hvilken lejlighed Begtrup skriver et følelsesladet kirkebogsnotat.


Andet ægteskab
Formentlig sidst på året 1758 gifter han sig for anden gang, nu som 55-årig med den kun 20-årige præstedatter Anna Catharina Thomasdatter Praëm fra nabosognet Hjardemål. Kirkebogsnotatet fra dette andet giftermål er ikke fundet; sandsynligvis har vielsen som ved H.C.Begtrups første giftermål fundet sted et andet sted end i kirken. Sandsynligheden taler for, at den er foregået hos en af brudens tre brødre, som var præster: Ole Bagger Thomsen Präem, der var præst i Tømmerby-Lild Sogne, Cai Thomsen Präem, der var præst i Øsløs-Vesløs-Arup Sogne eller Jens Mathias Präem, der var præst i Solbjerg-Sundby på Mors. Men ingen af de nævnte steder har kirkebøgerne noget notat om giftermålet.

Død
Ægteskabet bliver kort, måske kun få uger, for den 3. januar 1759, dør H.C.Begtrup og begraves fra Nors kirke den 11. januar.
30 dage efter dødsfaldet afholdes den lovpligtige skifteforretning, og heri finder man citeret endnu et testamente, som er oprettet mellem det nyligt viede ægtepar. Ansøgningen om testamentets oprettelse er underskrevet den 21. November 1758, hvilket indikerer, at ægteskabet er indgået umiddelbart før denne dato, men testamentets godkendelse sker først den 2. februar 1759, altså en måned efter H.C.Begtrups død.

tilbage



























Personen Begtrup
vignet11

Det er sjældent muligt at danne sig et billede af, hvordan en person fra 1700-tallet har set ud, men for pastor Begtrups vedkommende forholder det sig anderledes, idet Wiberg i sin præstehistorie refererer, at han 'kjørte med 4 Heste for tilsogns, da han var saa ualmindelig svær, og der ved Tved fandtes dybe Moradser'. Iøvrigt angiver Wiberg, at der findes et epitafium eller en gravsten over pastor Begtrup, men hvor vides ikke.
 
Sådan har han altså set ud. 'Ualmindelig svær' har han været. Og måske ret arrogant og selvhøjtidelig, hvilket et justitsbogsnotat fra 1758 antyder. Notatet drejer sig om, at Begtrup i forbindelse med retshandlingen omkring en kvinde fra Nors, Else Larsdatter, der har ombragt sit barn, er blevet anmodet om at møde for retten som vidne. Til denne anmodning svarer Begtrup, at han ikke ser sig istand til .... 'at gaae fra mit foro competente og vidne for en verdslig ret', medmindre biskoppen skriftligt ...'eller Hr. CommerceRaaden kan foreviise mig Kongl: Forordninger og Rescripter', der udtrykkeligt beordrer ham til det. Det volder altså Begtrup problemer at nedlade sig til at træde frem for en verdslig ret. Om hele denne sag, hvori Begtrup spiller en vigtig rolle, kan der læses i 'Et barnemord i Thy', Forlaget Knakken.
Arrogancen, som man med et nutidigt blik kunne fristes til at kalde snobberi, er måske et karaktertræk, han har fået med hjemmefra, jævnfør de adelige repræsentanter ved hans dåb, et karaktertræk, som hans gejstlige status har understøttet i en tid og i en social sammenhæng, hvis standsforskelle var så store, at vi i dag næppe kan forestille os det. Tydeligst ses denne leflen for toppen af samfunds-hierarkiet i H.C.Begtrups bøger, som han tilegner sine fornemste bekendtskaber.
Der er dog kirkebogsnotater, der nuancerer billedet af Begtrup som en arrogant og selvhøjtidelig person: Notat nr 2529, - det overstregede i nedenstående kirkebogsside,  fra den 1. november 1752 siger således:

Samme dag introduceret Maren Søe, der
2de Uger og 5 dage efter hendes barns død [og]
begravelse offrede, og var hun dend
[1ste] Kone  der offrede ved kirckegang i Nors kircke
siden ieg blef Præst her til Meenig-
hederne, og fordj hendis offer var
saa slet som dend allerfattigste ko-
nes, saa af Medlidenheed med hendis
fattigdom og Armod lod ieg levere
ved Jens TømmerMand igien Hende
sit offer -
Der er vel ingen tvivl om, at Begtrup føler med den stakkels, sørgende kone. Hvad der har fået ham til at overstrege notatet står hen i det uvisse, men en nærlæsning af kirkebogens notater, 23742503 og 2505,  2508251525172522 og 2529  fortæller en hjertegribende historie, der måske kan forklare Begtrups medfølende handlemåde.

Et andet notat, nr 2585 og det følgende 2586  viser ved sin
udførlighed det samme: at Begtrup slet og ret er berørt af en tragisk situation:
2585.d 16 Julij hiemme døbte ieg Niels Jepsøn og In-
ger Marie Jepsdaatters 2de Børn dend
eene kaldet Anne Kirstine og dend anden
kaldet Karen, da imens Daabens for-
retning varede døde Moderen til
dem.
2586.Neste Søndag [efter..: dend] 6te Sønd: efter Trin:
blef Moderen Niels Jepsøns kone tillige
med sin yngste daatter Karen begra-
vet æt: 29. Da samme dag Anne Kirsti-
ne blef christnet og holden til daab af Jomfr
Hildebrandth. fadderne Giertrud Hundborg,
And: Snedcher, Christen Thøgersøn, Jens
[Lund] og Christen Westergrd. jun:

Et udpluk af de 28 års kirkebogsnotaterne fra H.C.Begtrups hånd viser endnu en side af hans og hans kones væsen:

Den 8. november 1737 fortæller et notat, at han har ’begravet Sl. Mag. Hans Ramløs fordom Sogne Præst til Vor Frue Kirche i Aalborg hans ofverleverske nu Sl. Matrone Magrethe Poulsdatter Herlef, som her i Præstegaarden var paa 4de Aar og det i hændes alders 90.  9 Maaneder og 3 ugger’.
Salig magister Hans Ramløs var far til Hans Hansen Ramløs, der var Begtrups forgænger i Hvidbjerg-Ørum-Lodbjerg. Og salig matrone Magrethe Poulsdatter Herlef var præsteenke og hvidbjergpræstens mor, der åbenbart har været alene tilbage i Hvidbjerg, da hendes søn dør. Af notatet fremgår det så, at den gamle præsteenke er fulgt med Begtrup og frue, da de flytter til Nors, og har boet i præstegården indtil sin død fire år senere.

Et andet notat fra 1738 fortæller, at H.C.Begtrup ’d: 25 Augusti’ har begravet Jomfru Elisabeth JensDatter Lyngbye Anno æt: 74.’
Elisabeth Jensdatter Lyngbye er Begtrups halv-moster, datter af hans morfar og dennes første kone. Den gamle, ugifte jomfru Elisabeth har altså også boet i Nors præstegård indtil sin død.

Af et tredje notat fra 1744 ser vi, som allerede ovenfor nævnt, at Begtrup ’d: 5 Novb: har begravet Madame Dorthea ErichsDatter Ohnsorg i Præstegaarden æt: 75’. Begtrups svigermor, hans kones plejemor, har altså også været beboer i præstegården indtil sin død.
Da H.C.Begtrup og hans kone i begyndelsen af 1734 flytter ind i præstegården har de altså med sig tre aldrende kvinder, som alle får bolig der indtil deres død fire, fem og ti år senere.
Og i 1747 ser vi et notat, der siger: ’d 22 Junij begravet min kones SysterSøn Christian Frederich Pedersøn Lomborre æt: 5te aar’. Den lille drengs død følges to år senere, i 1749, af et notat, der siger: ’d 2 Sept: begravet Sl: Peder Lomborres Encke hvis eeniste Søn er død og begravet d 22 Junij 1747 forhen’.
Der er tale om en familietragedie. Begtrups kones halvsøster Ingeborg Kirstine  har i 1744 mistet sin mand, byskriver i Slagelse, Peder Lomborre. Tre år senere finder vi hans 38-årige enke i Nors, hvor hun mister sin 5-årige søn. To år senere dør hun selv.

De ovenfor beskrevne kirkebogsnotater fortæller om en social tagen-hånd-om, som vi nu om stunder næppe gør os forestillinger om.  H.C.Begtrup og Birgitte Kathrine har ikke alene taget vare på svigermoderen og på den gamle præsteenke i Hvidbjerg, de har også taget dem med sig til Nors, og her, eller måske allerede i Hvidbjerg, er så også tilkommet Begtrups gamle halv-moster. Og måske allerede fra 1744 Birgitte Kirstines halv-søster og hendes lille dreng.


I Historisk Årbog for Thisted amt 1920 har C. Petresch Christensen i artiklen 'Visitatsindberetninger for Vester Hanherred og Thy 1739-63' refereret fra biskop Broder Brorsons visitatsbesøg 7.nov. 1740, 18.nov. 1743, 24.feb. 1747, 29.maj 1754 og 4.okt. 1757:
'Sognepræsten Hans Christian Begtrup får undtagelsesvis ikke altid tildelt Anerkendelsen ”prædikede opbyggeligt”; 1740 prædikede han blot ”legalisk”, men 1743 ”vel og bedre end i sidste Visitats”. 1747 og 57 opnåede han dog den sædvanlige Ros, medens der ved Visitatsen 1754 blev prædiket af en candidatus ministerii Michael Langballe, hvis Tale var opbyggelig. Forøvrigt havde Biskoppen 1740 nok ikke været så vel tilfreds med Begtrups Levned, da han tilføjer: ”lever nu skikkelig efter gjorte Formaning”. 1743 var der i hvert Fald gensidig Tilfredshed mellem Begtrup og Menigheden, idet ”de takkede deres Lærere godt, og han iligemåde dem”. 1747 var han ”skrøbelig”, men forrettede dog sit Embede ulasteligt. De to følgende Gange fik han Ros for både at lære og leve vel'.
tilbage



















Begtrups kirkebøger
vignet11


Da Hans Chr. Begtrup overtager kirkebogsføringen, vælger han i de første par år som sognepræst i de to sogne at følge sine forgængeres notatpraksis. Men fra begyndelsen af 1736 lader han, i modsætning til tidligere, notaterne i en ny kirkebog komme i deres kronologiske orden og noterer i kirkebogssidens margin, hvilken kirkelig begivenhed der er tale om: et barns dåb markeres med barnets navn, en vielse med et 'copuleret' og et dødsfald med et 'død'. I sin opsætning er der bestemt fordele ved den nye måde at notere på, især giver den kronologiske orden en god tidsmæssig overskuelighed. 
Hans Chr. Begtrups notater er således i de første år tydelige, men med årene udvikler han stor uorden med overstregninger, blækklatter, forglemmelser, dobbeltnotater og uvedkommende regnestykker på kirkebogssiderne, hvilket til tider gør det overordentlig vanskeligt at tyde, hvad der er noteret. Nedenstående  eksempelsider viser den udvikling, der sker.

1741
b9a
1746
b17a
1757
b47a
1758
b92a

At Begtrup på ingen måde har været et ordensmenneske beskrives også gennem et notat, som hans efterfølger, Bent Curtz, med sin beklagelse indsendte til amtet. I notatet skriver Curtz, at indsendelse af manglende mandtalslister, som amtet har udbedt sig fra Nors og Tved Sogne, ikke kan efterkommes, idet de lister, som Begtrup burde have lavet i sin embedsperiode ...' de vare ey for 9 Aar forfattede paa tilbørlig Maade'.
Også i regnskabet for sognets Fattigvæsen er der efter H.C.Begtrups død uregelmæssigheder. Bent Curtz skriver således i sit første notat i fattigprotokollen, at 'De Fattiges Boeg viser, at for aar 1759 ere indkomne Herreds Casse Penge af Tveed 1Rd 8s. Ligeleedes af Tveed 1758  Casse Penge 5m  - 4s. Samme aar af Nors Sogn Casse Penge 1Rd 2m 12s  er i alt 3Rd 2m 8s,  men Hvortil de ere brugte, er Mig ubekiendt'.

Mens man kan begræde den uorden, som Begtrup fører ind i kirkebøgerne, så kan man på den anden side glædes over en personliggørelse, som følger hans notater. Begtrup er den første kirkebogsførende præst, der tillader sine egne følelser at komme til orde, sådan som det er beskrevet ovenfor i afsnittet 'Personen Begtrup'.
Eksempler på den nævnte personlighedsgørelse i kirkebogen er mange. Her et par eksempler:

- Notat 2357 beretter om  begravelsen af sognedegnen monsør Lars Madsøn Hundborg, der må have været en fremtrædende person i sognet, for der synges ved begravelsen, både diskant og bas. Højtideligheden må have gjort indtryk på Begtrup.
- Notat 2366 beretter om endnu en sangoplevelse, da en ansøger til det ledige embede efter ovenstående sognedegn synger over 'et fattigt liig'. Man kan forestille sig Begtrups forventninger til en ny degn med gode sangevner.
- Men forventningerne indfries ikke. Se notat  nr 2370.

- Notat nr 2692 beretter om en ganske særlig barnedåb, der får Begtrup til at flyde over med personlige oplysninger om barnets gudmoder, hans forgængers datter og hendes forhold til 'Hr. Jensen', som er sognets kapellan, der agter at blive hendes livs 'medicus'. Kirkebogens næste notat fortæller desværre en tragisk historie om barnet, men notat 2717 er et helt igennem lykkeligt notat om en lykkelig - og fornem! - kirkelig handling.

Om det er følelser, der er på spil i de besynderlige skriblerier, der findes på en af de første sider i Tved-delen af kirkebogen fra 1736-1761, er ikke til at sige. Men siden må efter alt at dømme regnes for udfærdiget af Begtrup. Siden er så gådefuld, at den er beskrevet for sig selv i afsnittet 'En kirkebogsgåde'.



Konfirmationsnotaterne
I Begtrups tid som sognepræst i Nors-Tved indføres konfirmationen i Danmark.
Det skete den 13. januar 1736 ved Christian den Sjettes  'Forordning Angaaende Den tilvoxende Ungdoms Confirmation og Bekræftelse udi deres Daabes Naade'. Forordningen krævede, at alle børn, som havde gået i skole, i mindst tre måneder, 2 gange om ugen, modtog konfirmationsundervisning hos præsten. En række følgelovgivninger understregede, at statsmagten tillagde konfirmationen endog meget stor betydning. Disse medførte, at ingen kunne opnå tjenesteforhold, blive soldat, indgå ægteskab, være fadder eller vidne for retten uden at have været til alters, og til alters kunne man ikke komme, før man var konfirmeret.
At Begtrup anså konfirmationskravet for  rimeligt og rigtigt ses af, at han starter konfirmationen allerede et år før forordningen kræver det, og hans to bogværker er begge stærkt funderet i Luthers Katekismus, som formentlig blev brugt flittigt i konfirmationsundervisningen. Det ene bogværk er endog en salmesamling, der knytter sig til katekismens enkelte dele - ialt 43 salmer - som uden tvivl er blevet sunget flittigt ved hans konfirmationsforberedelser. Ja vi kan forestille os, at han fra 1748, hvor bogen udkom, og måske også før den tid, ved hver eneste af sine lektioner med konfirmanderne har været i stand til at præsentere holdet for en ny, selvgjort salme, der forklarede dagens bibelske indhold for sognets ungdom. 
En sjov detalje viser sig i Begtrups notater om konfirmationerne. Han giver hver konfirmand karakter. Dette er i og for sig ikke mærkeligt. I landets kirkebøger ses det ofte. Det mærkelige er, at Begtrup bruger de græske
betegnelser α (alfa),  β (beta) og  γ (gamma) som karakterer. Der er sikkert tale om, at han dermed vil markere, hvor lærd en person han er. Der kan vel ikke være tvivl om, at  α må være den bedste og  γ den dårligste karakter. Stakkels Inger Skaarup, der  opføres som den sidste af konfirmanderne i året 1741.
Af ukendte årsager ophører Begtrup med at notere konfirmationerne i 1754, hvor det sidste hold af hans konfirmander er optegnet. Måske har han på det tidspunkt påbegyndt en speciel kirkebog med kun konfirmationer, sådan som det ses i nogle sogne. Og denne bog kan så være videreført af Begtrups efterfølger Bent Curtz, hvis
kirkebøger helt mangler konfirmationsnotater. Bogen kan så være bortkommet, hvilket kan forklare mangelen på konfirmationsnotater fra Begtrups sidste notater i 1754 og indtil Bent Curtz' efterfølger, Anders Eriksen Hvass, genoptager dem i 1782.





En Kirkebogsgåde.

Der er allerede på forsiden af dette projekt et link til kirkebogsgåden, men da den absolut hører til H.C.Begtrups kirkebogsnotater, linkes der også til den her.

tilbage















Forfatterskab
vignet11


Ligesom den tidligere Nors-Tved-præst Johan Torsong beskæftigede Begtrup  sig med at skrive.
Fra hans hånd kendes disse fem publicerede værker:

Tanke-Ring.









1727
Sorrig over at min Glæde Soel er gaaet mange Trapper tilbage: Klage over mine Gienvordigheds Dage og Glæde over Hans Kongl. Mayestæts Kong Friderich den fierdes Fødsels-Dag Som indfalder Dend 11te Octobris


Anno 1728.
4 sider
En boedfærdig Christens daglige Tanke-Speil eller Opmuntring for en sand Christen til daglig Boed og Poenitentze, samt vaersom Vandring her i dette Liv; sangviis forfattet af en uværdig Herrens Tiener, der erbeder sig Hver Christens Bevaagenhed.

Kbh. 1748
119 sider
Christendommens evangeliske Forsmag, eller De aarlige Evangelier til Catechismum henførte ved Spørgsmaal og Giensvar, Gud til Ære, af den, som udbeder sig Hver Christens Bevaagenhed.



Kbh. 1749
413 sider
Takke Psalmer og Bønner for Hilderslev Herred, sparet for Fædød.







Aalborg 1750


Dette værk er formentlig gået tabt, da det ikke findes på Det Kgl. Bibliotek.
Eneste kilde til værket findes i værket her til højre 'Sorrig over ....', hvori det omtales som et ikke trykt værk.












Se en nærmere beskrivelse her
sorrig1

Se hele bogen her

Se en nærmere beskrivelse her
tankespeil1

Se hele bogen her

Se en nærmere beskrivelse her

Se en udskrift af salmerne her

christendommens1

Se hele bogen her

Se en nærmere beskrivelse her


Også dette værk må formodes at være gået tabt, da det ikke findes på Det Kgl. Bibliotek, skønt flere kilder nævner det.













































1. Fra 1727, ’Tanke-Ring’.

Det første af H.C.Begtrups skrifter, ’Tanke-Ring’ fra 1727 kendes kun fra et citat i det andet værk ’Sorrig over…’ fra 1728, hvor næsten en side er forbeholdt Begtrups fortrydelse over at universitetets censor, Hans Stenbuch, ikke har givet ’Tanke-Ring’ sin imprimatur, hvilket vil sige, at han ikke har godkendt værket til trykning. Man må derfor gå ud fra, at bogen kun har eksisteret som manuskript, og da det ikke findes på Det Kgl. Bibliotek, må det anses for tabt.


























2. Fra 1728, ’Sorrig over at min Glæde-Soel er gaaet mange Trapper tilbage; Klage over mine Gienvordigheds Dage; og Glæde over Hans Kongl. Mayestæts KONG FRIDERICH den fierdes Fødsels-Dag Som indfalder Dend 11te Octobris Anno 1728’.

Dette andet værk fra H.C.Begtrups hånd er i virkeligheden et lyrisk opsat bønskrift på kun fire sider. Det er en efter vore dages smag kvalmt smigrende hyldest, der har det ene formål at skaffe H.C.Begtrup et embede.
Værket påbegyndes med en klage over, at det værk, han året før tilegnede dronningen, ikke er blevet godkendt. Derefter klager Begtrup over den elendighed, som manglen på et embede har medført. Femogtredive ansøgninger har han i løbet af de sidste seks år uden resultat fremsendt, han mangler mad og klæder og har desuden i de sidste ni år været fader- og venneløs. Og, føjer han til, ’Min Moder hvad har hun? hun har to Døttre smaa’. En noget ynkværdig tilsnigelse, da hans mor allerede i 1720 er blevet gift med den sognepræst, Rasmus Hirtznach, der blev hans fars efterfølger, og da de to søstre på det tidspunkt er henholdsvis 23 og 19 år gamle.
Så følger en fødselsdags-lykønskning til majestæten; derefter endnu en klage over mangelen på det daglige brød; så en kryptisk hyldest til dronningen: ’GUd Esther fryde selv vor naadig Arve-dronning’; derefter en bemærkning om, at der faktisk i skrivende stund er tre vakante embeder hvorefter bønskrivelsen afsluttes med et på latin affattet hyldestdigt, - to vers, som kan ’fremføres med levende sangstemme’ på melodien til salmen ’Af højheden oprunden er’.
Med hensyn til det kryptisk nævnte 'GUd Esther...', så er der formentlig tale om en allusion, en hentydning, som vil være læseren anno 1728 bekendt, men ikke nødvendigvis nutidige læsere.
Navnet 'Esther' må være en hentydning til dronning Esther, hvis historie fortælles i bibelens 'Esthers Bog'.
En anden, med Begtrup næsten samtidig, og på den tid meget skattet forfatter, den norske Dorothe Engelbretsdatter (1634-1716), omtaler også i et af sine digte  bibelens dronning Esther. Dette digt er en dedikation til Christian den Femtes dronning. Uddraget med dronning Esther lyder således:

          Som Dronning Esther før til Kong Asverum talte,
          Og en mis-modig Siæl ved hendis ord husvalte
          Har Arve-Dronningen, nu med sin Engle-Røst,
          Talt til Kong CHRISTIAN og mig fra byrder løst
                    (fra et digt til dronning Charlotte Amalie, Christian den Femtes hustru)

Som det kan ses, er Dorothe Engelbretsdatters henvendelse næsten identisk med Begtrups henvendelse i bønskriftet: hun (Dorothe Engelbretsdatter) henvender sig med en smigrende tak til  Christian den Femtes arvedronning, som hun sammenligner med bibelens sagnomspundne dronning Esther. Begtrup henvender sig til Frederik den Fjerdes arvedronning og anmoder hende om hjælp.
Der kan ikke være tvivl om, at såvel Begtrup som kongeparret har været velbevandrede i Dorothe Engelbretsdatters digtning. Begtrups egne digte, som kan ses i det følgende af hans værker, er stilmæssigt i høj grad sammenlignelige med Dorothe Engelbretsdatters.






























3. Fra 1748, ’En boedfærdig Christens daglige Tanke-Speil eller Opmuntring for en sand Christen til daglig Boed og Poenitentze, samt vaersom Vandring her i dette Liv; sangviis forfattet af en uværdig Herrens Tiener, der erbeder sig Hver Christens Bevaagenhed’.

Det tredje værk fra H.C.Begtrups hånd er en salmesamling, der udgives i 1748, 20 år efter H.C.Begtrups første skriverier og 14 år efter ankomsten til embedet i Nors-Tved.
Bogen begynder med en indstilling af værket fra biskop Broder Brorson til Det Teologiske Fakultet, og med en efterfølgende godkendelse, imprimatur, af bogens trykning af professor Peder Holm, og efter et bibelcitat, - ’Jeg vil være glad og fryde mig i Dig, sjunge dit Navn Du Allerhøjeste’ -  følger en over al måde ærbødig henvendelse til de personer, som Begtrup dedikerer sin bog: Kong Frederik den Femte og hans dronning Lovise. Henvendelsen ledsages af et fire sider langt dedikationsdigt til majestæterne fulgt af en henvendelse til læserne – ligeledes poetisk opsat.
Derefter føler et såkaldt ærevers forfattet af ’Hans Velærværdigheds ærbødige Ven og Tiener Wille Høyberg’. Wille Høyberg var en samtidig litterat, som Begtrup øjensynligt har haft nær kontakt med, og i sine ærevers beskriver Høyberg utvivlsomt, hvad der har været en del af Begtrups hensigt med denne bog, når han skriver:

Vor Kirke aldrig kand fuldtakke Luther, som
Os Catechismum gav til vores Christendom.
Vor ungdom ligesaa Hr.Begtrup Tak skal giøre,
naar Catechismum De i Poesi kand høre.

Herefter følger et ærevers fra Peder Riber, nabopræsten i Vester- og Øster Vandet Sogne og derefter endnu et ærevers fra sognedegnen i Nors og Tved, Lauritz Hundborg.
Først da kommer den egentlige bogtekst, hvis indhold er 43 salmer.

Bogens beskedne omfang på kun 103 sider modsvares af mange fine typografiske detaljer bestående af træskårne vignetter, prydversaler og prydlinjer.

Med hensyn til bogens skrevne indhold er det vanskeligt ikke at drage en parallel mellem den norske forfatter Petter Dass’ salmesamling ’Katekisme-sange’ og Begtrups ’Tanke-Spejl’.
Begge værker er konstrueret og opsat på helt samme måde. De fem dele af Luthers Lille Katekismus, hvilket vil sige de ti bud, fadervor, dåbs-sakramentet, nadver-sakramentet og hustavlen gennemgås del for del. Hver del indeholder en eller flere salmer, som fortolker digterens mening om indholdet. Alle salmerne er skrevet på en allerede kendt melodi.
Petter Daas’ værk, som er mere omfangsrigt end Begtrups, idet de enkelte salmer indeholder langt flere strofer, blev skrevet i slutningen af 1600-tallet, men det blev først udgivet i 1715, otte år efter forfatterens død. Værket fik imidlertid enorm popularitet og blev i de følgende år publiceret i mere end 50 oplag. Det er derfor nærliggende at tænke, at H.C.Begtrup, da han skriver og får udgivet sit Tanke-Spejl, har villet gøre Petter Dass kunsten efter, om end hans ambitioner sikkert kun har været af lokalt omfang. Det gik imidlertid ikke som Begtrup formodes at ønske. Hans salmesamling blev glemt, mens Petter Dass’ værk blev folkeeje og sunget i både kirke og hjem, tre af hans salmer figurerer endnu i Den Danske Salmebog. Og sikkert ikke uden grund. Kvalitetsmæssigt kommer Begtrup ikke i nærheden af Dass.
Som Wille Høyberg skriver i sit æredigt må Begtrup have brugt sine salmer ved gennemgangen af Luthers lille Katekismus i forbindelse med konfirmationsundervisningen. Det kan Dass ikke have gjort, da konfirmationsundervisningen ikke er indført på hans tid. Men hensigten med salmerne i en såvel kristelig som sekulær opdragende og moraliserende retning er ikke til at tage fejl af for dem begge. Se her en sammenstilling af de to forfatteres udgave af salmen, der begge er skrevet til det samme af de ti bud ’Du skal ikke tage Herren din Guds navn forfængelig’:
Petter Dass
Mel: Jeg gik mig i min Urtegaard
H.C.Begtrup
Mel: Jesu søde Hukommelse
1.Det andet Bud i HErrens Navn
Vi nu begynde paa,
O gid at vi med Siæle-Gavn
Det efter leve maa!

2. Det Bud alvorlig byder dig,
At du slet ingenlund
Skal HErrens Navn forfængelig
Indlukke i din Mund.

3. Du skal dig altid vare vel,
At du saa læt ey svær, 
Og bander ved din Gud og Siæl,
Som mangen giør dissverr!

4. Dend Gud i høyen Himmel-Sal
Er alt forhærlig til,
Mand med hans Nafn Spilfægte skal,
Og giøre hvad mand vil.

5. Dend dig ey troer paa Ja og Ney,
Sin Lyst Hand giøre maa,
Gak du din Kaas og drag din Vey
Lad dend Mistroend' staa.

6. Du skal og ey ved JEsu Død
Stadfæste nogen Eed,
Ey eller ved de Saar saa rød
Guds Søn U-skyldig Leed.

7. Betænk Guds Søn har engang taaldt
Død under aaben Sky,
Hvi vil du Hannem have Saalt
I Morders vold paa ny.

8. Hvi skal din Tunge Pidske den
Der før var Piint og strakt?
Vil du, Guds Lam skal hver Dag hen
Til Korset vorde bragt?

9. Er det den Løn hand have bør
For ald sin Blodig Sveed?
Er det den Tak, som Ham tilhør
For ald Sin Kiærlighed?

10. Du skal og uden ald forskiel
Udrydde slet af Land
Ald Signe-Folk og Satans Træl,
Og hver en Spaadoms Aand.

11. Samt alle dem der Fugle-Skriig
Og Dages vall forstaar,
Og alle dem, der Hemmelig
Med Troldoms Konst omgaar.

12. Du skall ey paa din Sygdoms-Dag
Hos dennem Spørge raad.
Det er din Gud en misbehag,
Og Vederstyglig daad.

13. Hvi skulle du gaa Gud forbi,
Der er dend Læge kiæk?
Som giør os fra vor Synder fri
Og heeler ald vor Bræk.

14. Men at en Hex er viis og Klog
I Læge-Kunst og Cuur.
Det har hun af dend Sorte Bog
Det vantroe Creatuur.

15. Thi Satan Kappen veed at snoe
Hvor Veyret Føye vill,
At giøgle for dem paa Ham troe,
Det er hands daglig Spill.

16. Jeg negter ey, Hand jo Forstand
Paa Jordens Urter har,
Hvor ved en Sygdom hielpes kand
Som synes Tung og Svar.
17. Naturen haver meget Skiult,
Hves brug dog Satan veed,
Men under det har Hand gedult
Et farlig Skalcke-Sneed.

18. Helbreder hand ved Hexers Konst,
At du din Sundhed faaer,
Da viid, hand giør det ey omsonst,
Din Siæl i fare staar.

19. Ach! det var dig en slet Profit,
At du din Helse fant,
Og blev din Siæl der over qvit,
Hvad var det Du da vant?

20. Guds Bud og strengt formaner dig,
Du vogte skall din Mund,
At dend ey taler Løgn og Svig,
Ey digter falsk Paafund.

21. Vel er det saa, at Løgn, disverr!
Blant Folk er forgemeen,
Thi ingen Mand, hvor kiæk hand er
Kand kaldes Engel-Reen.

22. Saa agtes det dog skammeligt
At Liuve med forsætt,
Og hvo sig Venne vil til sligt,
Hand slegter Fanden rett.

23. Vi veed at Løgn i Paradiis
Var Slangens første Skam,
Og hvo der elsker samme viis
Er lige god med Ham.

24. Derfor see til, at Løgn og List
Dig ey bevises paa,
Du kanst dig brænde ved en Gnist,
Men ingen Varme faae.

25. Et Ord et Ord, en Mand en Mand,
Dit Ja skal blive Ja,
Lad Sandhed blomstres i vort Land,
Og gak ey der ifra.

26. See til du og forlyster dig
Med Psalmer, Sang og Digt,
Aflegg for Gud ydmygelig
Din Skyldighed og Pligt.

27. Den allerlifligst Harpe-Liud,
Som Øret høre kand,
Er, at mand siunger Sions Gud
En Sang i Christen Land.

28. O gid ald Verden runden om
Var med hands Lov opfyldt!
Hand er det værd dend Herre from,
Og hand har det forskyldt.

29. En tørstig Siæl hun Takker tit
Kon for en Drik med Vand;
Hvi skulle Gud da miste sit,
Som er saa god en Mand?

30. Hand kand ey mindre faae, end Tak
For alt sit givne Gods,
Og ingen uden Skarens Pak
Benægter Gud sin Roos.

31. Vor sidste Slutning være skal,
Og det almindelig:
Gud i dend høye Himmel-Sal
Skee Lov Ævindelig!
1.O Christen! Du ey bande maa,
Betænk! Hvor ilde det vil gaa
Dig, om du svær, Gud elsker ey
Dig, om du gaaer paa denne Vey.

2. GUds Navn tag ey forfængelig,
Og hvem som feyler imod dig,
Band ikke ved GUds dyre Navn,
Det ey vil vorde dig til Gavn.

3. Forbandelsen vil ramme dig,
Om du din Næste pludselig
Forbander, tænk Forbandelsen
Vil gaae fra ham til dig igien.

4. Elt dig ey i den Bande-Dynd
Og vogt dig for den Trolddoms Synd,
Sign ey, maen ey, men HErren søg,
Og med hans Navn driv aldrig Spøg.

5. Misbrug ey JEsu søde Navn,
Men ald din Tiid det ret omfavn,
I Modgang er det Siælens Trøst,
Den han saa dyre har forløst.

6. Din JEsu Navn tilbeed og beed,
Du hannem ey skal giøre keed,
Af din Opførsel, derfor stræb
Du Kiødets Lyster i dig dræb.

7. Priis GUd og tak ham mangelund
For hver en Dag og Naade-Stund
Han her i Livet under dig,
Ja Priis og Tak ham inderlig.

8. Saa tidt du imod dette Bud
Forseer dig, du fortørner GUd,
Synd derfor mod ham aldrig meer
Og tænk, din Fejl GUd stædse seer.

9. En Christen derfor sukke bør:
Bevar mig GUd jeg aldrig giør
Imod dit Bud og Villie,
Dertil din Naade mig betee.

Sammenstillingen viser tydeligt, at de to forfattere, trods deres fælles opdragende og moralistiske tilgang til emnet, tilhører hver sin tidsmæssige periode. Petter Dass er vel med sine svulstige referencer til troldom og heksekunst og med sine overmåde mange vers en åbenbar repræsentant for ortodoks luthersk barok. Men hvordan rubriceres H.C.Begtrup?
Umiddelbart som en typisk 1700-tals pietist, ville man vel tro. Hele Begtrups levetid er en periode, hvor den fra Tyskland kommende pietistiske vækkelse i flere forskellige versioner vinder indpas i Danmark, og i adskillige sogne ikke langt fra Nors-Tved ses pietismen i versionen herrnhutisme. I naboherredet Vester Han Herred var der i Øsløs-Vesløs-Arup sogne endda tale om en særdeles kraftig herrnhutisk vækkelse, anført af pastor Cay Praëm, der i 1758 blev H.C.Begtrups svoger. Det ville derfor ikke undre, om pietistiske sympatier dukkede frem i Begtrups værker.
Det ser imidlertid ud til at forholde sig anderledes. Jens Lyster, dr. theol. h.c., der kender tidens hernhutisme og pietisme, mener, på min forespørgsel, at ’…Begtrup har været en begavet og selvbevidst og sikkert velanskrevet sognepræst af den ortodokse slags, der har holdt sig helt uden for de nye pietistiske strømninger, som via hans biskop kan være kommet til Aalborg Stift’.
I sin argumentation for H.C.Begtrups teologiske tilhørsforhold nævner Jens Lyster salme nr XXXII, og fremhæver, at strofe 2 fremstår som typisk ortodoks og moralistisk bodskristendom.
Salmen vises herunder sammen med nr XXVIII, der med sit indhold, der omfatter en næsten kvalmende ros af flere af Begtrups navngivne foresatte, kan være argumentation for, at salmen er tænkt brugt i snæver lokal sammenhæng, og med nr XIX, der formentlig har været brugt ved Begtrups vielser.
De tre salmer er alle fra den del af samlingen, der omfatter hustavlen.

1.
Er Paulus alle bydende?
De bede skal tilsammen
For Kongen og saa vel for de,
Som sendte er af hannem.

2.
Naar GUd faaer hans og Kongen sit,
Saa fremmes Landets Ære,
Jeg vil nu saa af Hiertet mit
Ved Bøn min pligt frembære.

3.
Bevar, O GUd! vor Salved Mand
Kong FRIDERICH fra Fare,
Omring ham og hans gandske Land
med Himlens Engle-Skare.

4.
Giør du hans Regimente lang!
Lad os med Fred florere,
Giør Vejen for hans Fjende trang,
Og lad ham triumphere.

5.
Vor Danske Dronninger tænk paa,
Und Dennem mange Dage,
De altid for dig leve saa:
At De dig maa behage.

6.
Princesserne, O Store GUD!
Din Naade, du beviise,
Som altiid Dig og dine Bud
I Lydighed vil priise.

7.
Vor Danne-Konges Høye Raad,
Du paa dit Hierte fæste!
Kom Dem til Hielp med Raad og Daad
Hver Dannemand til Beste.

8.
Den Danske Magt til Lands og Vands
Giv Hierte til at stride,
Naar Tiid er, og dem selv omskands,
Den ingen Nød maa lide.

9.
Stift-Amtmand Holch GUd signe her
Vor Stiftes Lod og Lykke,
Og all den Deel han haver kier
GUD med sin Naade smykke!

10.
Vor Bisp, vor Broder og vor Ven
Hver Christens Ven og Broder
Giv du, O GUD! fra Himmelen
Din Aand og Naade-Floder.

11.
Vor Rosenkrantz giv du Forstand
I det, som dig behager,
At han som Amtmand styre kand
Vor Konges Landets Sager.

12.
Vor Proust Hr. Praem ej glemmes maa,
Vi bede Godt for hannem,
Han for GUD altiid vaagen staa!
Og hver Præst raaber: Amen.

13.
Hver Præst som frygter ret sin GUd
Og Ordet lærer trolig,
Regier du efter dine Bud!
Og lad ham leve roelig.

14.
Den Christen Kirke GUd forsvar
Din Hielp du hende sende!
Hver Siæl i den fra Ondt bevar
Og alt Ondt derfra vende.

15.
Hver, som da troer HErren vel
Og Kongen troelig ærer,
GUD glæder ham til Liv og Siæl
Og Hannem vist ernærer.
1.
De Ægte-Folk, der gierne vil
Deres GUd af Hiertet ære,
Dem holder GUD sig naadig til,
At de velsignet skal være,
Han meget Godt og daglig Brød
Forunder dem til deres Død,
Naar de monne ham ret frygte.

2.
Han ogsaa dem vil give det,
Han seer dennem best kand tiene
Og giør de for hans Øyne Ret
Og hannrm dyrke allene,
Giør dem til fleer, om det ham kand
Behage, derfor Christen Mand!
Befal din Sag i GUds Hænder.

3.
Vær derfor da i alle Ting
Vel fornøjet med GUds Naade,
Hvordan at altig gaaer omkring,
GUD vil dog for alting raade,
Thi han er god, ja mild og bliid
Mod dem, som lader deres Iid
Til hannem alleene være.

4.
Jeg Liv og Død, og Alting da
Befaler dig GUD i Hænde,
O! JESU gak mig aldrig fra,
Jeg beder, du mig vil sende
Din Hellig Aand, saa og mit Sind
Oplys, mit Hierte til dig bind,
Jeg maa dig af Hiertet ære.














1.
Mit Barn frygt den sande GUD,
Efterlev de Ti GUds Bud,
Reens dit Levnet Dag og Nat,
Saa du JEsum ret har fat,
Tænk paa hannem Nat og Dag,
Stræb, du ham er til Behag,
Og paa Ordet ret faaer Smag.

2.
Adams Synd forvoldte, at
Vi i Synde Stand er sat,
Men ved Boed vi komme kand
I den salig Naade-Stand
Med vor GUD, om vi kun vil
Sky all Synd, ja Drik og Spil,
Og hvad meere Ondt er til.

3.
Har vi end i Adam tabt
Det, som hannem var medskabt,
Hellighed, Retfærdighed,
Viisdom sand og meere med,
Er vi ved Forjættelsen
Om GUds Søn oprejst igien,
Der er bleven vores Ven.

4.
Tak GUd Fader! at du mig
haver ziiret underlig,
Siæl og Legem, Liv og Aand,
Sands med meer’ jeg af din Haand
Faaet har, og daglig Brød
Du mig under til min Død,
At jeg ey skal lide Nød.

5.
Tak min Frelser JEsu from,
Fordi du til Verden kom
At forlige os med GUD,
Og din Kirke luttre ud
Fra all Synd, og ved din Død
Satans Baand og Lenker brød
Og ham bunden derved bød.

6.
Os regier, vi altid dig
Takker meget hiertelig,
Af vor gandske Sind og Siæl,
For du har giort mod os vel,
Lad os for dig leve saa,
Vi med dig i Naade staae,
Synds Forladelse og faae.

7.
Naar jeg her af Livet gaaer,
Hielp din Bistand at jeg faaer,
Ja naar Satan frister mig,
Vend min Lengsel ret til dig,
End mit Liv med Salighed,
Du for mine Synder leed,
Jeg ey anden Frelser veed.

8.
Naar jeg for din Domstoel staaer,
Hielp, en naadig Dom jeg faaer,
Und mig blant de Salige
Sted, jeg ævig dig maa see,
Her i Livet lær mig saa,
Jeg for andre lyse maa,
Helvede jeg kand undgaae.

9. (for lærerne.)
Mine Lam og mine Faar
Jeg har vogtet Fiorten  / Nogle Aar
Der er af din Faare-Stie
Og dit eget Liberi,
Hielp, at Hyrden alle dem
For din Domstoel leeder frem
Til dit rette Himmel-Hiem.

10.
Hellig Aand jeg siger Tak,
Fra mig ingenlunde gak,
Men ved Naade-Midlerne:
GUds Ord, Sacramenterne,
Styrk min Troe, GUD mig har kiær,
All min Synd udslettet er,
Meer’ mig ey jeg ønsker her.

Samlingens sidste salme, den treogfyrretyvende og ikke nummererede findes under overskriften ’Slutningen og Enden her paa’. Salmen viser utvetydigt H.C.Begtrups og den luthersk ortodokse kristendoms grundlæggende syn på tilværelsen som et byrdefuldt foretagende, der må henslæbes med sorg og trængsler ’i jord og muld’ og med bevidstheden om, at sådan et liv er forbundet med den nødvendige anger, ’en sand bodfærdighed’, hvis det ikke skal ende i ’ævig fordømmelse’.









1.
Sex Dage er
Vort Liv i Verden her
Af Møye fuld
Forslæbt i Jord og Muld
Udaf Sorg og Trængseler,
Men naar den Syvende
For os sig lader see,
Vor Hvile-Dag vi faaer,
Da vi fra Verden gaaer,
I vor Grav da tys og still’
Vi os gierne lægge vil,
Som vi leve, døe vi til.

2.
Blive vi ved
En sand Boedfærdighed,
Mens vi er i
Den vildsom Verdens Sti
Døer der i, da Salighed
Os giver Gud, men de,
Der ubodfærdige
Til Enden viser sig,
faaer aldrig Himmerig;
Men de til Fordømmelsen
Vises ævig, ævig hen,
Derfra kommer ey igien








Som det kan ses udtrykker Begtrup sig allegorisk og sammenligner livet med ugens syv dage, hvoraf de seks gengiver det møjsommelige jordeliv og den syvende, hviledagen, bliver et billede på himmerige.
H.C.Begtrup har været så tilfreds med disse vers, at han i sit næste værk fra 1749 bruger den samme allegori som afslutning på dette værk.
Efter den herover viste afsluttende salme følger et register over bogens salmer, og som et ekko af tidens overdådighedstrang følger endnu en afslutning, der lyder sådan:

Vend ofte disse Blade, der
I denne Bog er satte,
Jeg vil forsikre dig og hver,
Du lærer da at fatte
All Avind til Guds Fiende,
Til Synd og alle Lyder,
Og stræber kun at lade see,
Gudsfrygt og Christne-Dyder.
Naar du da sligt vil lade staae
Dig udi daglig Minde,
Guds Naade skal du vist her faae,
Og Saligheden finde,
Naar du ved Døden udgaaer her
At sige Verden Vale,
Du villig gaaer, boedfærdig er,
Din Siæl GUD at befale.

Bogens 43 salmer er skrevet over 19 forskellige, allerede kendte melodier. Af disse ses de 18  i Kingos Graduale, som var den koralbog, der ledsagede Dend Forordnede Nye Kirke-Psalme-Bog, i daglig tale kaldet Kingos Salmebog, der i 1699 blev autoriseret til brug i alle kirker i Danmark og Norge. Vi må derfor gå ud fra, at H.C.Begrup i sine gudstjenester har anvendt Kingos Salmebog og at menigheden har været vel bekendt med salmemelodierne heri, så vel bekendt, at den uden besvær også har kunnet synge med på de 43 nye katekismesange. Og den overvældende brug af melodier fra Kingos Graduale understreger H.C.Begtrups ortodokse
tilhørsforhold. Med pietismen introduceredes der i kirkesangen en række melodier, der af en del af samtiden blev opfattet som alt for galante og upassende. Den type melodier har H.C.Begtrup holdt sig langt fra.

Salmesamlingen kan i sin helhed ses i en moderne typografi her.

































4. Fra 1749, ’Christendommens evangeliske Forsmag eller De aarlige Evangelier til Catechismum henførte ved Spørgsmaal og Giensvar, Gud til Ære, af den, som udbeder sig Hver Christens Bevaagenhed’.

Det fjerde værk fra H.C.Begtrups hånd er en gennemgang af årets tekstrække, ialt 75 bibeltekster til samtlige årets søndags- og højtidsprædikener, der over 396 sider citeres, relateres til Luthers Katekismus og efterfølgende ved spørgsmål og svar forklares.

Bogen begynder med en indstilling af biskop Broder Brorson til det teologiske fakultet  af værket, og en efterfølgende godkendelse, imprimatur, af bogen af professor Peder Holm.
Derefter følger en lang liste over personer, som bogen på det ærbødigste dedikeres:
- Johan Ludvig von Holstein, oversekretær i Danske Kancelli; i realiteten landets statsminister.
- Nicolai, Friherre af Giersdorph, geheimeråd mm., hos hvis hustru Begtrups hustru havde været kammerpige.
- Iver Holck, lensbaron og amtmand over Ålborg Amt og Stift.
- Rasmus Rasmussen, sekretær i Danske Kancelli, etatsråd mm.
- Claus Chr. Schinkel, amtmand over Dueholm, Ørum og Vestervig Amter.
- Peder Herslef, biskop over Sjællands Stift.
- Broder Brorson, biskop over Ålborg Stift.
- Jens Laasbye Moldrup, ejer af Vestervig Kloster og Ørum Slot.
- Claus de Caspergaard, amtsforvalter i Dueholm, Ørum og Vestervig Amter  og ejer af godset Todbøl, justitsråd.
- Marcus Wøldike, professor dr. teol.; ortodoksiens fortaler.
- Rubech Humble, godsejer, præst i Hundstrup-Østerild, provst.

Een person glimter ved sit fravær i denne liste af fremtrædende personer fra såvel lokalområdets som fra landets højeste poster: kongen. Og fraværet af kongen og hans gemalinde er især uforståeligt i betragtning af den omtale, som bliver de kongelige til del i H.C.Begtrups tidligere værk, der udkom året før; her tildeles majestæterne først to sider med pragtversaler og derefter et fire sider langt dedikationsdigt.
Hvad er mon forklaringen på, at Frederik den Femte og hans gemalinde overhovedet ikke figurerer i denne bog?
Et bud kan være, at det er gået op for H.C.Begtrup, at Frederik den Femte er af en ganske anden personlig beskaffenhed end  faderen Christian den Sjette, der var konge i H.C.Begtrups studietid og var den regent, som Begtrup sendte sit bønskrift til i 1728. Christian den Sjette var en dybsindig, tænksom, indesluttet, pietistisk orienteret kristen, der skyede forlystelser, fordømte skørlevned og indførte den tvungne kirkegang; forhold, der ser ud til at have været i god overensstemmelse med H.C.Begtrups anstændighedsopfattelse og livssyn. I 1730 blev Frederik den Femte regent. Måske er det gået op for Begtrup, at Frederik den Femte er indbegrebet af sin fars modsætning; at han var alt andet end indesluttet, at han elskede forlystelser og udskejelser, der langt overskred almindelig moral. Måske.

Efter en fem sider lang dedikationstekst til de ovenfor nævnte efterfulgt af en kort ’Fortale til læseren’ og lige før bogens egentlige tekst følger en lykønskningstekst, et rim, fra Otto Didrich Aagaard, præst i Hassing-Villerslev, endnu et fra Jens Larsøn Bonne, præst i Hillerslev- Kaastrup, et fra Peder Riber, nabopræsten i Vester- og Øster Vandet, og endelig et fra litteraten Wille Høyberg, København.


Først da begynder den egentlige tekst, bestående  af årets tekstrække. Hver enkelt tekst gennemgås på den måde, at en imaginær spørger stiller spørgsmål til teksten, som derefter besvares af forfatteren.
Denne måde at gennemgå teksten på kan synes simpel, nærmest barnagtig simpel, idet svarene stort set allerede er givet ved gennemlæsningen af teksten. Men der er vel grund til at huske på, at de bønder, som må anses for målgruppen for denne bog, langtfra har været trænede læsere. Og et fåtal af dem har vel været i stand til at gennemføre de intellektuelle overvejelser, som spørgsmålene lægger op til. Der er derfor grund til at se denne bog som udtryk for det forhold, der i almindelighed har været mellem præst og menighed, et forhold der i høj grad kan sammenlignes med et forældre-barn-forhold. Præsten har været den forklarende, den belærende og ofte også den tugtende i et aldrig ligeværdigt forhold.

Efter gennemgangen af hver enkelt tekst slutter Begtrup af med et lille, opbyggeligt digt, der fortæller os om hans lyst til at udtrykke sig poetisk. Ikke alle disse slutvers er af stor poetisk værdi, men de giver os måske en fornemmelse af personen Begtrup og af den stemning, der må have bredt sig ved slutningen af hver af hans prædikener. Stor og mægtig har han stået og med sin enorme præstekjole fyldt prædikestolen ud, hævet over menigheden, hvis vadmelsbeklædning har tilført kirkerummets indestængte luft en klæg væde og den ramme stank af stald. Og med bevidstheden om, at nu, endelig, er den prædiken slut, har de taget imod hans rungende stemmes:


Naar Storm og Veyret det er bøs,
GUD trøste dem, der er til Søes,
GUD hielpe dem, der da er bange,
At de med Liv kand Havnen lange,
Vor Kirke-Skib o JEsu from
Til Hielp i Modgangs Bølge kom!
Stil Stormen, hemme Havets Vande,
Lad Skibet uden Skibbrud lande.

fra teksten til 4. sønd. efter Hel. Tre K.

Og på vejen hjem har tænksomheden hvisket dem i øret, at ’….han er gue nok nøj en degter den præjst’.

























5. Fra 1750, Takke Psalmer og Bønner for Hilderslev Herred, sparet for Fædød'.



Det er en skam, at dette værk er gået tabt, Begtrups evner som poet taget i betragtning. Man kunne forvente i denne bog at finde en fin salmesamling. Titlen fortæller, at samlingen er skrevet i forbindelse med den katastrofe, som ramte en stor mængde bønder fra 1745-52, da kvægpesten rasede. På sælsom vis gik bønderne i Hillerslev Herred dog fri, og det må være på denne baggrund, at Begtrup skrev sine Takke-Psalmer.
Måske har Begtrup med dette værk været inspireret af salmedigteren Brorson, der i et tillæg til sit salmeværk Troens rare Klenodie skriver en 13 strofer lang salme med titlen ’En Psalme mod den begyndte Lande-Plage 1745’. Det kan endog være, at de to salmedigtere har kendt eller kendt til hinanden. Brorson er teologisk kandidat fra Københavns Universitet i 1722. Begtrup fra samme sted i 1723.
Mon der et eller andet sted i Thy gemmer sig et eksemplar af Begtrups salmesamling?

Mon der et eller andet sted i Thy gemmer sig et eksemplar af salmesamlingen?

Se artiklen om kvægpesten i Historisk Årbog for Thisted Amt 1933.

tilbage






















Jordejer

Det har formentlig ikke været usædvanligt, at sognepræsterne i landets landsogne, når de havde mulighed derfor,  investerede i jord og ejendomme, og Hillerslev-Hundborg Herreders skøde- og panteprotokol viser, at det i høj grad gjaldt H.C.Begtrup.
Klik på aktive links for at se de originale dokumenter.

DATO
KØBER/SÆLGER/LÅNER STED/LÅN MATR.NR HARTKORNS-
BESKATNING

PRIS
1738 - 16. april køber  Spare-ager i Nors - 0-0-2-0 8rd
1739 - 30. januar køber  Gaasse-Toften i Nors - - -
1740 - 22. april låner 300 rigsdaler - - -
1740 - 3. juni køber Vendberg Mølle i Nors Nr 15 Mølleskyld: 0-4-1-0
Jordskyld:   0-0-3-0
100rd
1740 - 4. juni låner 100 rigsdaler - - -
1741 - 24. juli køber Gård i Nors - 0-0-2-0-0 68rd
1743 - 10. juli
Auktion i Hundstrup
Præstegård
køber To huse i Nors Nr 4 og Nr 12 0-0-3-0 48rd 1m
køber Et hus på Ballerum - - -
køber Vestre Kier på Ballerum 0-2-0-0 -
køber Gård i Nors Nr 6 3-4-2-1 147rd 1m
køber/sælger Gård på Ballerum Nr 1 4-2-1-2 430rd 5m 6s
køber/sælger Gasberg Græsmølle Mølleskyld: 1-0-2-0
Jordskyld:   0-0-0-1
1744 - 7. marts
sælger Et hus på Ballerum - - 26rd 1m.
køber Engeskifte i Kaastrup - 0-0-1-0 26rd 1m.
1748 - 5. juni sælger To engskifter i Kaastrup - 0-0-2-0 66rd 4m
1751 - 8. maj opfører En tiendelade - 0-0-3-0 -
1751 - 11. maj køber Et hus i Hillerslev Nr 9 0-0-0-1 23rd 2s
1753 - 26. april låner 100 rd - - -
1753 - 18. december køber KaalHauge i Nors - 0-0-1-0 -
1755 - 19. november sælger Vendbjerg Mølle i Nors Nr 15 0-5-0-0 340rd
1756 sælger Engstykke på Ballerum - 0-0-2-0 -
1757 - 2. maj låner 2500 rd - - -

Den 3. januar 1759 dør H.C.Begtrup, og 30 dage efter dødsfaldet påbegyndes en skifteforretning af hans ejendele. Den følges senere op af en offentlig auktion, hvor det ser ud til, at hovedparten af ejendomme sælges.
Den offentlige auktion er indført i såvel Hillerslev-Hundborg Herreders Auktionsprotokol, som i Skøde og Panteprotokollen (se herunder). 

29. maj 1759
Offentlig auktion
sælges
til Peder Hammer
Nors Kirke og Kirketiende 48-0-0-0 3400rd
Kirkegods:
Jens Hougs sted i Hinding
Jens Østergaards sted  ibd
Chr. Skoemagers hus
Jens Agerholms hus
P.  Abelsens enkes hus

1-1-0-1
0-4-1-2
0-0-1-2
0-0-0-0
0-0-0-0
Tiendelade m. vaaningshus,
stald og fæehus
0-0-3-0
Begtrups eget hus 0-0-1-0
Niels Lunds gård Nr 6 3-4-2-1


tilbage