Liv og ægteskaber | Personen Begtrup | Kirkebøger | Forfatterskab | Jordejer |
Om Hans Chr. Begtrups liv og ægteskaber. |
||||||||
Rødfarvet tekst markerer, at her er en pege-effekt, som aktiverer yderligere information. |
||||||||
Barndom, familie, opvækst Hans Christian Johansøn Begtrup fødes den 4. maj 1703 i Helgenæs Præstegård. [ 56 07 59,64N 10 30 39,26E ] Hans far er præsten Johannes Lauritzen Begtrup (ca. 1675-1719), som har været i sit første embede som sognepræst i Helgenæs Sogn i præcis et år, da Hans Christian fødes og hans mor er Kirstine Cathrine Jensdatter Lyngbye (1672-1731). Forældrene er af forgængeren i embedet blevet gift i Helgenæs Kirke to måneder efter indsættelsen som præst. Hans mor er ud af en slægt, der i mindst fire tidligere generationer har fostret mange præster. En af disse er hendes farbror, Anders Nielsen Lyngbye, der i årene 1675 – 1701 er sognepræst i Nors-Tved. Hans far og farfar var begge herredsfogder i Mols Herred, og hans oldefar var skriver og foged på Kalø Slot. Han er således på såvel mødrene som fædrene side sidste led i en række af belæste personer fra samfundets top. I 1705 får han en søster, Sofie Kirstine (1705-1759) og i 1709 endnu en søster, Marie Christiane (1709-1777). I 1719 mister han, formentlig mens han går på latinskolen i Mariager, sin far, og hans mor gifter sig med faderens efterfølger i sognepræste-embedet, Rasmus Hirtznach Om Hans Chr. Begtrups barndom vides intet, men Wiberg noterer, at han i 1721 får studentereksamen fra Mariager Latinskole. Latinskolen blev nedlagt i 1739, men en rest eksisterer endnu som en del af graverboligen nord for Mariager Kirke [ 56 38 53,49N 09 58 42,62E ] Teologisk kandidat og tiden derefter Efter blot to års studier bliver H.C.Begtrup den 30.8.1723 teologisk kandidat fra Københavns Universitet [ 55 40 47,83N 12 34 20,86E ] med karakteren haud. Vi ved ikke, hvor han har boet i studietiden, men et gæt kunne være, at han har opholdt sig på Regensen [ 55 40 51,55N 12 34 30,67E ]. Vi ved heller ikke hvad han i årene efter studietiden, hvilket vil sige fra 1723 og til 1730, har foretaget sig, mest sandsynligt er det, at han har opholdt sig i København, men ret beset ved vi intet derom. En bønskrivelse, som han i 1728 sender til Frederik den Fjerde, tyder på, at hans liv i denne periode har været kummerligt. Anledningen til bønskrivelsen er først og fremmest, at han håber, at kongen vil foranledige, at han får et embede. Han skriver, at han har fremsendt ikke mindre end 35 ansøgninger om et præsteembede, som han endnu ikke har fået, men han beretter i bønskrivelsen også, at han i 1727 har begået en bog med titlen ’Tanke-Ring’, som han har dedikeret til dronning Anna Sofie – en bog, som til hans store fortrydelse ikke er blevet godtkendt til publikation. I skrivelsen får han flettet ind, at han har mistet sin far i 1719 og at hans mor nu må tage sig af hans to ’små’ søstre; en lidt ynkværdig tilsnigelse, idet hans mor allerede i 1720 er blevet gift med den sognepræst, Rasmus Hirtznach, der bliver hans fars efterfølger, og at de to søstre på det tidspunkt er henholdsvis 23 og 19 år gamle. Vi ved ikke, om det er den nævnte bønskrivelse, som giver ham et positivt resultat, men d. 24. februar 1730, to år efter dens fremsendelse kaldes han som 27-årig til sognepræst i Hvidbjerg-Ørum-Lodbjerg Sogne med tjeneste ved Hvidbjerg Vestenå Kirke [ 56 51 05,65N 08 21 48,58E ], Ørum Kirke [ 56 48 56,97N 08 19 59,65E ] og Lodbjerg Kirke [ 56 49 04,62N 08 17 42,58E ], og med residens i Svankjær Præstegård [ 56 51 02,32N 08 21 55,18E ], der ligger tæt på Hvidbjerg Vestenå Kirke. Før han kan tiltræde embedet må han ordineres som præst. Det sker den 10. maj. Det vides ikke, hvor ordinationen er foregået, men den foretages af biskop Thestrup, så mon ikke det er sket i Domkirken i Ålborg. Første ægteskab, Den 15. marts, to måneder før han ordineres, indgår han i København ægteskab med Birgitte Kathrine Jacobsdatter Ohnsorg. Af kirkebogsnotatet fra Vor Frue Kirke i København, fremgår det, at vielsen er foregået hjemme ’hos Baronesse Gersdorph i Kalleboderne’, hvor hans kommende hustru har været kammerpige og af hendes dødsnotat langt senere i kirkebogen fra Nors ses det, at arbejdet som kammerpige har strakt sig over syv år. En mandtalsliste, udfærdiget efter Københavns brand i 1728, viser, at boligen har ligget i Stormgade, og at hun har været en af et tjenerskab på 5 karle og 3 piger, og som sådan må hun have været direkte involveret i den omfattende brand, der rasede i 60 timer fra den 20. oktober og fortærede ca 28% af byen. Der er dog ikke overleveret noget skriftligt fra H.C.Begtrup om denne begivenhed. Men det er sandsynligt, at de begge to har opholdt sig i København i nogenlunde samme periode: han i sin studietid fra 1721 og de følgende år og hun fra 1723 og syv år frem. Hvordan har de mon truffet hinanden? Den gåde løses sikker aldrig, men et gæt kunne være, at Hans Christian Begtrup har kendt til den københavnske baron Gersdorf via den på Helgenæs boende ’Ambtmand Christian Gerstorff til Isgaard’, der var fadder ved hans dåb. De to adelige Gersdorfer - H.C.Begtrups fadder og Birgitte Kathrine Jacobsdatter Ohnsorgs foresatte baronesse -, er ganske vist ikke umiddelbart i familie med hinanden, da de stammer fra hver sin Gersdorf-linje af indvandrede adelsslægter fra Tyskland, men de har utvivlsomt kendt hinanden. Og at H.C. Begtrup har været tæt på den københavnske baronesses ægtemand, Niels Gersdorf, ses af det faktum, at man blandt de personer, til hvem H.C.Begtrup i 1748 dedikerer sin sidste bog, finder ’Højvelbaarne Hr. Nicolai, Friherre af Giersdorph’. Man kan forestille sig, at H.C.Begtrups dåbsfadder har foranlediget, at den unge student Begtrup har besøgt familien Gersdorf i København, og at han her har mødt kammerpigen, jomfru Ohnsorg. Hun har sikkert fortalt ham, at hun kom fra det fjerne Thyland, og da studenten hører det, fortæller han måske, at han udmærket kender den del af landet, for hans mor har fortalt ham om sin onkel Anders, der var præst i et sogn deroppe; ganske vist før han blev født. Hun har måske også fortalt ham, at hun, ligesom han, har en baron Gersdorf blandt sine faddere, nemlig Rudolph Gersdorf og dennes mor Judithe Eleonora. Og måske at denne forbindelse har ført hende til den københavnske Gersdorf-familie. Måske. Birgitte Kathrine Jacobsdatter Ohnsorg kommer altså fra Thy. Hun er født i Thisted og døbt i Thisted kirke [ 56 57 16,81N 08 41 21,23E ] i 1701 og er datter af herredsskriver i Hassing Herred, Jakob Mortensen Ohnsorg ( -1720) og Dorthe Christine Larsdatter ( -1708). Da hun er fire år får hun en søster, Eleonora Marie, og tre år senere endnu en søster, Helene Gertrud. Allerede da de to søstre fødes, er familien flyttet fra købstaden og 25 km sydpå til Bedsted [ 56 48 33,82N 08 24 21,92E ], og her må Birgitte Kathrine være vokset op. I 1708, da hun er otte år gammel, dør hendes mor, og året efter gifter hendes far sig igen, nu med Dorthea Eriksdatter ( -1744), der bliver hendes plejemor. Senere får hun yderligere tre søskende, Ingeborg Kirstine, Morten Kristoffer og Erik. I 1720 dør hendes far, og vi må formode, at den tilbageværende familie bestående af Dorthea Eriksdatter og hendes børn og plejebørn bliver boende i Bedsted, hvorfra Birgitte Kathrine så et par år senere er rejst til København.
Sognepræst i Nors-Tved Den 16. okt. 1733 kaldes han til sognepræst i Nors og Tved Sogne med tjeneste i Nors Kirke [ 57 01 27,98N 08 39 57,87E ] og i Tved Kirke [ 57 03 07,63N 08 40 43,08E ] og med residens i Nors Præstegård [ 57 01 31,04N 08 39 55,77E ], og her virker han som sognepræst resten af livet. I 1740 ses det, at ægteparret opretter et testamente, øjensynligt som en følge af, at ægteskabet er og formentlig vedblivende vil være barnløst. Hvad der er den nærmere baggrund for oprettelsen af testamentet er svært at gennemskue, men der er formentlig tale om at sikre den ene efterlevende med de omstændigheder, som vi nu kalder at sidde i uskiftet bo. 25 år senere, i februar 1758, dør hans kone efter et næsten 28-årigt, barnløst ægteskab, ved hvilken lejlighed Begtrup skriver et følelsesladet kirkebogsnotat. Andet ægteskab Formentlig sidst på året 1758 gifter han sig for anden gang, nu som 55-årig med den kun 20-årige præstedatter Anna Catharina Thomasdatter Praëm fra nabosognet Hjardemål. Kirkebogsnotatet fra dette andet giftermål er ikke fundet; sandsynligvis har vielsen som ved H.C.Begtrups første giftermål fundet sted et andet sted end i kirken. Sandsynligheden taler for, at den er foregået hos en af brudens tre brødre, som var præster: Ole Bagger Thomsen Präem, der var præst i Tømmerby-Lild Sogne, Cai Thomsen Präem, der var præst i Øsløs-Vesløs-Arup Sogne eller Jens Mathias Präem, der var præst i Solbjerg-Sundby på Mors. Men ingen af de nævnte steder har kirkebøgerne noget notat om giftermålet. Død Ægteskabet bliver kort, måske kun få uger, for den 3. januar 1759, dør H.C.Begtrup og begraves fra Nors kirke den 11. januar. 30 dage efter dødsfaldet afholdes den lovpligtige skifteforretning, og heri finder man citeret endnu et testamente, som er oprettet mellem det nyligt viede ægtepar. Ansøgningen om testamentets oprettelse er underskrevet den 21. November 1758, hvilket indikerer, at ægteskabet er indgået umiddelbart før denne dato, men testamentets godkendelse sker først den 2. februar 1759, altså en måned efter H.C.Begtrups død. |
||||||||
Personen Begtrup |
||||||||
Det
er sjældent muligt at
danne sig et billede af, hvordan en
person fra 1700-tallet har set ud, men for pastor Begtrups vedkommende
forholder det
sig anderledes, idet Wiberg i sin præstehistorie refererer,
at han 'kjørte
med 4
Heste for tilsogns, da han var saa ualmindelig svær, og der
ved
Tved fandtes dybe Moradser'.
Iøvrigt angiver Wiberg,
at der findes et epitafium eller en gravsten over pastor Begtrup, men
hvor vides ikke.
Sådan har han altså set ud. 'Ualmindelig svær' har han været. Og måske ret arrogant og selvhøjtidelig, hvilket et justitsbogsnotat fra 1758 antyder. Notatet drejer sig om, at Begtrup i forbindelse med retshandlingen omkring en kvinde fra Nors, Else Larsdatter, der har ombragt sit barn, er blevet anmodet om at møde for retten som vidne. Til denne anmodning svarer Begtrup, at han ikke ser sig istand til .... 'at gaae fra mit foro competente og vidne for en verdslig ret', medmindre biskoppen skriftligt ...'eller Hr. CommerceRaaden kan foreviise mig Kongl: Forordninger og Rescripter', der udtrykkeligt beordrer ham til det. Det volder altså Begtrup problemer at nedlade sig til at træde frem for en verdslig ret. Om hele denne sag, hvori Begtrup spiller en vigtig rolle, kan der læses i 'Et barnemord i Thy', Forlaget Knakken. Arrogancen, som man med et nutidigt blik kunne fristes til at kalde snobberi, er måske et karaktertræk, han har fået med hjemmefra, jævnfør de adelige repræsentanter ved hans dåb, et karaktertræk, som hans gejstlige status har understøttet i en tid og i en social sammenhæng, hvis standsforskelle var så store, at vi i dag næppe kan forestille os det. Tydeligst ses denne leflen for toppen af samfunds-hierarkiet i H.C.Begtrups bøger, som han tilegner sine fornemste bekendtskaber. Der er dog kirkebogsnotater, der nuancerer billedet af Begtrup som en arrogant og selvhøjtidelig person: Notat nr 2529, - det overstregede i nedenstående kirkebogsside, fra den 1. november 1752 siger således: |
||||||||
Samme dag introduceret
Maren Søe,
der 2de Uger og 5 dage efter hendes barns død [og] begravelse offrede, og var hun dend [1ste] Kone der offrede ved kirckegang i Nors kircke siden ieg blef Præst her til Meenig- hederne, og fordj hendis offer var saa slet som dend allerfattigste ko- nes, saa af Medlidenheed med hendis fattigdom og Armod lod ieg levere ved Jens TømmerMand igien Hende sit offer - |
||||||||
Der
er vel ingen tvivl om, at Begtrup
føler med den stakkels, sørgende kone. Hvad der
har
fået ham til at
overstrege notatet står hen i det uvisse, men en
nærlæsning af
kirkebogens
notater, 2374,
2503
og 2505, 2508, 2515, 2517, 2522 og 2529 fortæller
en hjertegribende historie, der måske kan forklare Begtrups
medfølende handlemåde. Et andet notat, nr 2585 og det følgende 2586 viser ved sin udførlighed det samme: at Begtrup slet og ret er berørt af en tragisk situation: |
||||||||
2585.d
16 Julij hiemme døbte ieg Niels Jepsøn og In- ger Marie Jepsdaatters 2de Børn dend eene kaldet Anne Kirstine og dend anden kaldet Karen, da imens Daabens for- retning varede døde Moderen til dem. |
2586.Neste
Søndag [efter..: dend] 6te Sønd: efter Trin: blef Moderen Niels Jepsøns kone tillige med sin yngste daatter Karen begra- vet æt: 29. Da samme dag Anne Kirsti- ne blef christnet og holden til daab af Jomfr Hildebrandth. fadderne Giertrud Hundborg, And: Snedcher, Christen Thøgersøn, Jens [Lund] og Christen Westergrd. jun: |
|||||||
Et udpluk af de 28 års kirkebogsnotaterne fra H.C.Begtrups hånd viser endnu en side af hans og hans kones væsen: Den 8. november 1737 fortæller et notat, at han har ’begravet Sl. Mag. Hans Ramløs fordom Sogne Præst til Vor Frue Kirche i Aalborg hans ofverleverske nu Sl. Matrone Magrethe Poulsdatter Herlef, som her i Præstegaarden var paa 4de Aar og det i hændes alders 90. 9 Maaneder og 3 ugger’. Salig magister Hans Ramløs var far til Hans Hansen Ramløs, der var Begtrups forgænger i Hvidbjerg-Ørum-Lodbjerg. Og salig matrone Magrethe Poulsdatter Herlef var præsteenke og hvidbjergpræstens mor, der åbenbart har været alene tilbage i Hvidbjerg, da hendes søn dør. Af notatet fremgår det så, at den gamle præsteenke er fulgt med Begtrup og frue, da de flytter til Nors, og har boet i præstegården indtil sin død fire år senere. Et andet notat fra 1738 fortæller, at H.C.Begtrup ’d: 25 Augusti’ har begravet Jomfru Elisabeth JensDatter Lyngbye Anno æt: 74.’ Elisabeth Jensdatter Lyngbye er Begtrups halv-moster, datter af hans morfar og dennes første kone. Den gamle, ugifte jomfru Elisabeth har altså også boet i Nors præstegård indtil sin død. Af et tredje notat fra 1744 ser vi, som allerede ovenfor nævnt, at Begtrup ’d: 5 Novb: har begravet Madame Dorthea ErichsDatter Ohnsorg i Præstegaarden æt: 75’. Begtrups svigermor, hans kones plejemor, har altså også været beboer i præstegården indtil sin død. Da H.C.Begtrup og hans kone i begyndelsen af 1734 flytter ind i præstegården har de altså med sig tre aldrende kvinder, som alle får bolig der indtil deres død fire, fem og ti år senere. Og i 1747 ser vi et notat, der siger: ’d 22 Junij begravet min kones SysterSøn Christian Frederich Pedersøn Lomborre æt: 5te aar’. Den lille drengs død følges to år senere, i 1749, af et notat, der siger: ’d 2 Sept: begravet Sl: Peder Lomborres Encke hvis eeniste Søn er død og begravet d 22 Junij 1747 forhen’. Der er tale om en familietragedie. Begtrups kones halvsøster Ingeborg Kirstine har i 1744 mistet sin mand, byskriver i Slagelse, Peder Lomborre. Tre år senere finder vi hans 38-årige enke i Nors, hvor hun mister sin 5-årige søn. To år senere dør hun selv. De ovenfor beskrevne kirkebogsnotater fortæller om en social tagen-hånd-om, som vi nu om stunder næppe gør os forestillinger om. H.C.Begtrup og Birgitte Kathrine har ikke alene taget vare på svigermoderen og på den gamle præsteenke i Hvidbjerg, de har også taget dem med sig til Nors, og her, eller måske allerede i Hvidbjerg, er så også tilkommet Begtrups gamle halv-moster. Og måske allerede fra 1744 Birgitte Kirstines halv-søster og hendes lille dreng. |
||||||||
I Historisk
Årbog for Thisted amt 1920 har C. Petresch Christensen i
artiklen 'Visitatsindberetninger for Vester Hanherred og Thy 1739-63'
refereret fra biskop Broder Brorsons visitatsbesøg 7.nov.
1740, 18.nov. 1743, 24.feb. 1747, 29.maj 1754 og 4.okt. 1757:
'Sognepræsten Hans Christian Begtrup får undtagelsesvis ikke altid tildelt Anerkendelsen ”prædikede opbyggeligt”; 1740 prædikede han blot ”legalisk”, men 1743 ”vel og bedre end i sidste Visitats”. 1747 og 57 opnåede han dog den sædvanlige Ros, medens der ved Visitatsen 1754 blev prædiket af en candidatus ministerii Michael Langballe, hvis Tale var opbyggelig. Forøvrigt havde Biskoppen 1740 nok ikke været så vel tilfreds med Begtrups Levned, da han tilføjer: ”lever nu skikkelig efter gjorte Formaning”. 1743 var der i hvert Fald gensidig Tilfredshed mellem Begtrup og Menigheden, idet ”de takkede deres Lærere godt, og han iligemåde dem”. 1747 var han ”skrøbelig”, men forrettede dog sit Embede ulasteligt. De to følgende Gange fik han Ros for både at lære og leve vel'. |
||||||||
Begtrups kirkebøger |
||||||||
Da
Hans Chr. Begtrup overtager
kirkebogsføringen,
vælger
han i de første par år som sognepræst i
de to sogne
at følge sine
forgængeres notatpraksis. Men
fra begyndelsen af 1736 lader han, i modsætning til
tidligere, notaterne i en ny kirkebog komme i
deres kronologiske orden og noterer i kirkebogssidens margin, hvilken
kirkelig begivenhed der er tale om: et barns dåb markeres med
barnets navn, en vielse med et 'copuleret'
og et dødsfald
med et 'død'.
I sin
opsætning er der bestemt fordele ved
den nye
måde at notere på, især giver den
kronologiske orden
en god tidsmæssig overskuelighed.
Hans Chr. Begtrups notater er således i de første år tydelige, men med årene udvikler han stor uorden med overstregninger, blækklatter, forglemmelser, dobbeltnotater og uvedkommende regnestykker på kirkebogssiderne, hvilket til tider gør det overordentlig vanskeligt at tyde, hvad der er noteret. Nedenstående eksempelsider viser den udvikling, der sker. |
1741 |
1746 |
1757 |
1758 |
At Begtrup på ingen måde har været et ordensmenneske beskrives også gennem et notat, som hans efterfølger, Bent Curtz, med sin beklagelse indsendte til amtet. I notatet skriver Curtz, at indsendelse af manglende mandtalslister, som amtet har udbedt sig fra Nors og Tved Sogne, ikke kan efterkommes, idet de lister, som Begtrup burde have lavet i sin embedsperiode ...' de vare ey for 9 Aar forfattede paa tilbørlig Maade'. Også i regnskabet for sognets Fattigvæsen er der efter H.C.Begtrups død uregelmæssigheder. Bent Curtz skriver således i sit første notat i fattigprotokollen, at 'De Fattiges Boeg viser, at for aar 1759 ere indkomne Herreds Casse Penge af Tveed 1Rd 8s. Ligeleedes af Tveed 1758 Casse Penge 5m - 4s. Samme aar af Nors Sogn Casse Penge 1Rd 2m 12s er i alt 3Rd 2m 8s, men Hvortil de ere brugte, er Mig ubekiendt'. Mens man kan begræde den uorden, som Begtrup fører ind i kirkebøgerne, så kan man på den anden side glædes over en personliggørelse, som følger hans notater. Begtrup er den første kirkebogsførende præst, der tillader sine egne følelser at komme til orde, sådan som det er beskrevet ovenfor i afsnittet 'Personen Begtrup'. Eksempler på den nævnte personlighedsgørelse i kirkebogen er mange. Her et par eksempler: - Notat 2357 beretter om begravelsen af sognedegnen monsør Lars Madsøn Hundborg, der må have været en fremtrædende person i sognet, for der synges ved begravelsen, både diskant og bas. Højtideligheden må have gjort indtryk på Begtrup. - Notat 2366 beretter om endnu en sangoplevelse, da en ansøger til det ledige embede efter ovenstående sognedegn synger over 'et fattigt liig'. Man kan forestille sig Begtrups forventninger til en ny degn med gode sangevner. - Men forventningerne indfries ikke. Se notat nr 2370. - Notat nr 2692 beretter om en ganske særlig barnedåb, der får Begtrup til at flyde over med personlige oplysninger om barnets gudmoder, hans forgængers datter og hendes forhold til 'Hr. Jensen', som er sognets kapellan, der agter at blive hendes livs 'medicus'. Kirkebogens næste notat fortæller desværre en tragisk historie om barnet, men notat 2717 er et helt igennem lykkeligt notat om en lykkelig - og fornem! - kirkelig handling. Om det er følelser, der er på spil i de besynderlige skriblerier, der findes på en af de første sider i Tved-delen af kirkebogen fra 1736-1761, er ikke til at sige. Men siden må efter alt at dømme regnes for udfærdiget af Begtrup. Siden er så gådefuld, at den er beskrevet for sig selv i afsnittet 'En kirkebogsgåde'. Konfirmationsnotaterne I Begtrups tid som sognepræst i Nors-Tved indføres konfirmationen i Danmark. Det skete den 13. januar 1736 ved Christian den Sjettes 'Forordning Angaaende Den tilvoxende Ungdoms Confirmation og Bekræftelse udi deres Daabes Naade'. Forordningen krævede, at alle børn, som havde gået i skole, i mindst tre måneder, 2 gange om ugen, modtog konfirmationsundervisning hos præsten. En række følgelovgivninger understregede, at statsmagten tillagde konfirmationen endog meget stor betydning. Disse medførte, at ingen kunne opnå tjenesteforhold, blive soldat, indgå ægteskab, være fadder eller vidne for retten uden at have været til alters, og til alters kunne man ikke komme, før man var konfirmeret. At Begtrup anså konfirmationskravet for rimeligt og rigtigt ses af, at han starter konfirmationen allerede et år før forordningen kræver det, og hans to bogværker er begge stærkt funderet i Luthers Katekismus, som formentlig blev brugt flittigt i konfirmationsundervisningen. Det ene bogværk er endog en salmesamling, der knytter sig til katekismens enkelte dele - ialt 43 salmer - som uden tvivl er blevet sunget flittigt ved hans konfirmationsforberedelser. Ja vi kan forestille os, at han fra 1748, hvor bogen udkom, og måske også før den tid, ved hver eneste af sine lektioner med konfirmanderne har været i stand til at præsentere holdet for en ny, selvgjort salme, der forklarede dagens bibelske indhold for sognets ungdom. En sjov detalje viser sig i Begtrups notater om konfirmationerne. Han giver hver konfirmand karakter. Dette er i og for sig ikke mærkeligt. I landets kirkebøger ses det ofte. Det mærkelige er, at Begtrup bruger de græske betegnelser α (alfa), β (beta) og γ (gamma) som karakterer. Der er sikkert tale om, at han dermed vil markere, hvor lærd en person han er. Der kan vel ikke være tvivl om, at α må være den bedste og γ den dårligste karakter. Stakkels Inger Skaarup, der opføres som den sidste af konfirmanderne i året 1741. Af ukendte årsager ophører Begtrup med at notere konfirmationerne i 1754, hvor det sidste hold af hans konfirmander er optegnet. Måske har han på det tidspunkt påbegyndt en speciel kirkebog med kun konfirmationer, sådan som det ses i nogle sogne. Og denne bog kan så være videreført af Begtrups efterfølger Bent Curtz, hvis kirkebøger helt mangler konfirmationsnotater. Bogen kan så være bortkommet, hvilket kan forklare mangelen på konfirmationsnotater fra Begtrups sidste notater i 1754 og indtil Bent Curtz' efterfølger, Anders Eriksen Hvass, genoptager dem i 1782. En Kirkebogsgåde. Der er allerede på forsiden af dette projekt et link til kirkebogsgåden, men da den absolut hører til H.C.Begtrups kirkebogsnotater, linkes der også til den her. |
|||
Forfatterskab |
Ligesom den tidligere Nors-Tved-præst Johan Torsong beskæftigede Begtrup sig med at skrive. Fra hans hånd kendes disse fem publicerede værker: |
Tanke-Ring. 1727 |
Sorrig over at min
Glæde Soel er
gaaet mange Trapper
tilbage:
Klage over mine Gienvordigheds Dage og Glæde over Hans Kongl.
Mayestæts Kong Friderich den fierdes Fødsels-Dag
Som
indfalder Dend 11te Octobris Anno 1728. 4 sider |
En boedfærdig
Christens daglige
Tanke-Speil eller
Opmuntring
for en sand Christen til daglig Boed og Poenitentze, samt vaersom
Vandring her i dette Liv; sangviis forfattet af en uværdig
Herrens Tiener, der erbeder sig Hver Christens Bevaagenhed. Kbh. 1748 119 sider |
Christendommens
evangeliske Forsmag,
eller De aarlige Evangelier til
Catechismum henførte ved Spørgsmaal og Giensvar,
Gud til Ære, af den, som udbeder sig Hver Christens
Bevaagenhed. Kbh. 1749 413 sider |
Takke
Psalmer og Bønner for Hilderslev Herred, sparet for
Fædød. Aalborg 1750 |
Dette værk er formentlig gået tabt, da det ikke findes på Det Kgl. Bibliotek. Eneste kilde til værket findes i værket her til højre 'Sorrig over ....', hvori det omtales som et ikke trykt værk. Se en nærmere beskrivelse her |
Se hele bogen her Se en nærmere beskrivelse her |
Se hele bogen her Se en nærmere beskrivelse her Se en udskrift af salmerne her |
Se hele bogen her Se en nærmere beskrivelse her |
Også dette værk må formodes at være gået tabt, da det ikke findes på Det Kgl. Bibliotek, skønt flere kilder nævner det. |
Vor Kirke aldrig kand fuldtakke
Luther, som Os Catechismum gav til vores Christendom. Vor ungdom ligesaa Hr.Begtrup Tak skal giøre, naar Catechismum De i Poesi kand høre. |
Petter Dass
Mel: Jeg gik mig i min Urtegaard
|
H.C.Begtrup
Mel: Jesu søde
Hukommelse
|
|
1.Det
andet Bud i HErrens Navn Vi nu begynde paa, O gid at vi med Siæle-Gavn Det efter leve maa! 2. Det Bud alvorlig byder dig, At du slet ingenlund Skal HErrens Navn forfængelig Indlukke i din Mund. 3. Du skal dig altid vare vel, At du saa læt ey svær, Og bander ved din Gud og Siæl, Som mangen giør dissverr! 4. Dend Gud i høyen Himmel-Sal Er alt forhærlig til, Mand med hans Nafn Spilfægte skal, Og giøre hvad mand vil. 5. Dend dig ey troer paa Ja og Ney, Sin Lyst Hand giøre maa, Gak du din Kaas og drag din Vey Lad dend Mistroend' staa. 6. Du skal og ey ved JEsu Død Stadfæste nogen Eed, Ey eller ved de Saar saa rød Guds Søn U-skyldig Leed. 7. Betænk Guds Søn har engang taaldt Død under aaben Sky, Hvi vil du Hannem have Saalt I Morders vold paa ny. 8. Hvi skal din Tunge Pidske den Der før var Piint og strakt? Vil du, Guds Lam skal hver Dag hen Til Korset vorde bragt? 9. Er det den Løn hand have bør For ald sin Blodig Sveed? Er det den Tak, som Ham tilhør For ald Sin Kiærlighed? 10. Du skal og uden ald forskiel Udrydde slet af Land Ald Signe-Folk og Satans Træl, Og hver en Spaadoms Aand. 11. Samt alle dem der Fugle-Skriig Og Dages vall forstaar, Og alle dem, der Hemmelig Med Troldoms Konst omgaar. 12. Du skall ey paa din Sygdoms-Dag Hos dennem Spørge raad. Det er din Gud en misbehag, Og Vederstyglig daad. 13. Hvi skulle du gaa Gud forbi, Der er dend Læge kiæk? Som giør os fra vor Synder fri Og heeler ald vor Bræk. 14. Men at en Hex er viis og Klog I Læge-Kunst og Cuur. Det har hun af dend Sorte Bog Det vantroe Creatuur. 15. Thi Satan Kappen veed at snoe Hvor Veyret Føye vill, At giøgle for dem paa Ham troe, Det er hands daglig Spill. 16. Jeg negter ey, Hand jo Forstand Paa Jordens Urter har, Hvor ved en Sygdom hielpes kand Som synes Tung og Svar. |
17.
Naturen haver meget Skiult, Hves brug dog Satan veed, Men under det har Hand gedult Et farlig Skalcke-Sneed. 18. Helbreder hand ved Hexers Konst, At du din Sundhed faaer, Da viid, hand giør det ey omsonst, Din Siæl i fare staar. 19. Ach! det var dig en slet Profit, At du din Helse fant, Og blev din Siæl der over qvit, Hvad var det Du da vant? 20. Guds Bud og strengt formaner dig, Du vogte skall din Mund, At dend ey taler Løgn og Svig, Ey digter falsk Paafund. 21. Vel er det saa, at Løgn, disverr! Blant Folk er forgemeen, Thi ingen Mand, hvor kiæk hand er Kand kaldes Engel-Reen. 22. Saa agtes det dog skammeligt At Liuve med forsætt, Og hvo sig Venne vil til sligt, Hand slegter Fanden rett. 23. Vi veed at Løgn i Paradiis Var Slangens første Skam, Og hvo der elsker samme viis Er lige god med Ham. 24. Derfor see til, at Løgn og List Dig ey bevises paa, Du kanst dig brænde ved en Gnist, Men ingen Varme faae. 25. Et Ord et Ord, en Mand en Mand, Dit Ja skal blive Ja, Lad Sandhed blomstres i vort Land, Og gak ey der ifra. 26. See til du og forlyster dig Med Psalmer, Sang og Digt, Aflegg for Gud ydmygelig Din Skyldighed og Pligt. 27. Den allerlifligst Harpe-Liud, Som Øret høre kand, Er, at mand siunger Sions Gud En Sang i Christen Land. 28. O gid ald Verden runden om Var med hands Lov opfyldt! Hand er det værd dend Herre from, Og hand har det forskyldt. 29. En tørstig Siæl hun Takker tit Kon for en Drik med Vand; Hvi skulle Gud da miste sit, Som er saa god en Mand? 30. Hand kand ey mindre faae, end Tak For alt sit givne Gods, Og ingen uden Skarens Pak Benægter Gud sin Roos. 31. Vor sidste Slutning være skal, Og det almindelig: Gud i dend høye Himmel-Sal Skee Lov Ævindelig! |
1.O
Christen! Du ey bande maa, Betænk! Hvor ilde det vil gaa Dig, om du svær, Gud elsker ey Dig, om du gaaer paa denne Vey. 2. GUds Navn tag ey forfængelig, Og hvem som feyler imod dig, Band ikke ved GUds dyre Navn, Det ey vil vorde dig til Gavn. 3. Forbandelsen vil ramme dig, Om du din Næste pludselig Forbander, tænk Forbandelsen Vil gaae fra ham til dig igien. 4. Elt dig ey i den Bande-Dynd Og vogt dig for den Trolddoms Synd, Sign ey, maen ey, men HErren søg, Og med hans Navn driv aldrig Spøg. 5. Misbrug ey JEsu søde Navn, Men ald din Tiid det ret omfavn, I Modgang er det Siælens Trøst, Den han saa dyre har forløst. 6. Din JEsu Navn tilbeed og beed, Du hannem ey skal giøre keed, Af din Opførsel, derfor stræb Du Kiødets Lyster i dig dræb. 7. Priis GUd og tak ham mangelund For hver en Dag og Naade-Stund Han her i Livet under dig, Ja Priis og Tak ham inderlig. 8. Saa tidt du imod dette Bud Forseer dig, du fortørner GUd, Synd derfor mod ham aldrig meer Og tænk, din Fejl GUd stædse seer. 9. En Christen derfor sukke bør: Bevar mig GUd jeg aldrig giør Imod dit Bud og Villie, Dertil din Naade mig betee. |
1. Er Paulus alle bydende? De bede skal tilsammen For Kongen og saa vel for de, Som sendte er af hannem. 2. Naar GUd faaer hans og Kongen sit, Saa fremmes Landets Ære, Jeg vil nu saa af Hiertet mit Ved Bøn min pligt frembære. 3. Bevar, O GUd! vor Salved Mand Kong FRIDERICH fra Fare, Omring ham og hans gandske Land med Himlens Engle-Skare. 4. Giør du hans Regimente lang! Lad os med Fred florere, Giør Vejen for hans Fjende trang, Og lad ham triumphere. 5. Vor Danske Dronninger tænk paa, Und Dennem mange Dage, De altid for dig leve saa: At De dig maa behage. 6. Princesserne, O Store GUD! Din Naade, du beviise, Som altiid Dig og dine Bud I Lydighed vil priise. 7. Vor Danne-Konges Høye Raad, Du paa dit Hierte fæste! Kom Dem til Hielp med Raad og Daad Hver Dannemand til Beste. 8. Den Danske Magt til Lands og Vands Giv Hierte til at stride, Naar Tiid er, og dem selv omskands, Den ingen Nød maa lide. 9. Stift-Amtmand Holch GUd signe her Vor Stiftes Lod og Lykke, Og all den Deel han haver kier GUD med sin Naade smykke! 10. Vor Bisp, vor Broder og vor Ven Hver Christens Ven og Broder Giv du, O GUD! fra Himmelen Din Aand og Naade-Floder. 11. Vor Rosenkrantz giv du Forstand I det, som dig behager, At han som Amtmand styre kand Vor Konges Landets Sager. 12. Vor Proust Hr. Praem ej glemmes maa, Vi bede Godt for hannem, Han for GUD altiid vaagen staa! Og hver Præst raaber: Amen. 13. Hver Præst som frygter ret sin GUd Og Ordet lærer trolig, Regier du efter dine Bud! Og lad ham leve roelig. 14. Den Christen Kirke GUd forsvar Din Hielp du hende sende! Hver Siæl i den fra Ondt bevar Og alt Ondt derfra vende. 15. Hver, som da troer HErren vel Og Kongen troelig ærer, GUD glæder ham til Liv og Siæl Og Hannem vist ernærer. |
1. De Ægte-Folk, der gierne vil Deres GUd af Hiertet ære, Dem holder GUD sig naadig til, At de velsignet skal være, Han meget Godt og daglig Brød Forunder dem til deres Død, Naar de monne ham ret frygte. 2. Han ogsaa dem vil give det, Han seer dennem best kand tiene Og giør de for hans Øyne Ret Og hannrm dyrke allene, Giør dem til fleer, om det ham kand Behage, derfor Christen Mand! Befal din Sag i GUds Hænder. 3. Vær derfor da i alle Ting Vel fornøjet med GUds Naade, Hvordan at altig gaaer omkring, GUD vil dog for alting raade, Thi han er god, ja mild og bliid Mod dem, som lader deres Iid Til hannem alleene være. 4. Jeg Liv og Død, og Alting da Befaler dig GUD i Hænde, O! JESU gak mig aldrig fra, Jeg beder, du mig vil sende Din Hellig Aand, saa og mit Sind Oplys, mit Hierte til dig bind, Jeg maa dig af Hiertet ære. |
1. Mit Barn frygt den sande GUD, Efterlev de Ti GUds Bud, Reens dit Levnet Dag og Nat, Saa du JEsum ret har fat, Tænk paa hannem Nat og Dag, Stræb, du ham er til Behag, Og paa Ordet ret faaer Smag. 2. Adams Synd forvoldte, at Vi i Synde Stand er sat, Men ved Boed vi komme kand I den salig Naade-Stand Med vor GUD, om vi kun vil Sky all Synd, ja Drik og Spil, Og hvad meere Ondt er til. 3. Har vi end i Adam tabt Det, som hannem var medskabt, Hellighed, Retfærdighed, Viisdom sand og meere med, Er vi ved Forjættelsen Om GUds Søn oprejst igien, Der er bleven vores Ven. 4. Tak GUd Fader! at du mig haver ziiret underlig, Siæl og Legem, Liv og Aand, Sands med meer’ jeg af din Haand Faaet har, og daglig Brød Du mig under til min Død, At jeg ey skal lide Nød. 5. Tak min Frelser JEsu from, Fordi du til Verden kom At forlige os med GUD, Og din Kirke luttre ud Fra all Synd, og ved din Død Satans Baand og Lenker brød Og ham bunden derved bød. 6. Os regier, vi altid dig Takker meget hiertelig, Af vor gandske Sind og Siæl, For du har giort mod os vel, Lad os for dig leve saa, Vi med dig i Naade staae, Synds Forladelse og faae. 7. Naar jeg her af Livet gaaer, Hielp din Bistand at jeg faaer, Ja naar Satan frister mig, Vend min Lengsel ret til dig, End mit Liv med Salighed, Du for mine Synder leed, Jeg ey anden Frelser veed. 8. Naar jeg for din Domstoel staaer, Hielp, en naadig Dom jeg faaer, Und mig blant de Salige Sted, jeg ævig dig maa see, Her i Livet lær mig saa, Jeg for andre lyse maa, Helvede jeg kand undgaae. 9. (for lærerne.) Mine Lam og mine Faar Jeg har vogtet Fiorten / Nogle Aar Der er af din Faare-Stie Og dit eget Liberi, Hielp, at Hyrden alle dem For din Domstoel leeder frem Til dit rette Himmel-Hiem. 10. Hellig Aand jeg siger Tak, Fra mig ingenlunde gak, Men ved Naade-Midlerne: GUds Ord, Sacramenterne, Styrk min Troe, GUD mig har kiær, All min Synd udslettet er, Meer’ mig ey jeg ønsker her. |
1. Sex Dage er Vort Liv i Verden her Af Møye fuld Forslæbt i Jord og Muld Udaf Sorg og Trængseler, Men naar den Syvende For os sig lader see, Vor Hvile-Dag vi faaer, Da vi fra Verden gaaer, I vor Grav da tys og still’ Vi os gierne lægge vil, Som vi leve, døe vi til. 2. Blive vi ved En sand Boedfærdighed, Mens vi er i Den vildsom Verdens Sti Døer der i, da Salighed Os giver Gud, men de, Der ubodfærdige Til Enden viser sig, faaer aldrig Himmerig; Men de til Fordømmelsen Vises ævig, ævig hen, Derfra kommer ey igien |
Vend
ofte disse Blade, der I denne Bog er satte, Jeg vil forsikre dig og hver, Du lærer da at fatte All Avind til Guds Fiende, Til Synd og alle Lyder, Og stræber kun at lade see, Gudsfrygt og Christne-Dyder. Naar du da sligt vil lade staae Dig udi daglig Minde, Guds Naade skal du vist her faae, Og Saligheden finde, Naar du ved Døden udgaaer her At sige Verden Vale, Du villig gaaer, boedfærdig er, Din Siæl GUD at befale. |
Naar Storm
og Veyret det er bøs, GUD trøste dem, der er til Søes, GUD hielpe dem, der da er bange, At de med Liv kand Havnen lange, Vor Kirke-Skib o JEsu from Til Hielp i Modgangs Bølge kom! Stil Stormen, hemme Havets Vande, Lad Skibet uden Skibbrud lande. fra teksten til 4. sønd. efter Hel. Tre K. |
DATO |
KØBER/SÆLGER/LÅNER | STED/LÅN | MATR.NR | HARTKORNS- BESKATNING |
PRIS |
1738 - 16. april | køber | Spare-ager i Nors | - | 0-0-2-0 | 8rd |
1739 - 30. januar | køber | Gaasse-Toften i Nors | - | - | - |
1740 - 22. april | låner | 300 rigsdaler | - | - | - |
1740 - 3. juni | køber | Vendberg Mølle i Nors | Nr 15 | Mølleskyld:
0-4-1-0 Jordskyld: 0-0-3-0 |
100rd |
1740 - 4. juni | låner | 100 rigsdaler | - | - | - |
1741 - 24. juli | køber | Gård i Nors | - | 0-0-2-0-0 | 68rd |
1743
- 10. juli Auktion i Hundstrup Præstegård |
køber | To huse i Nors | Nr 4 og Nr 12 | 0-0-3-0 | 48rd 1m |
køber | Et hus på Ballerum | - | - | - | |
køber | Vestre Kier på Ballerum | 0-2-0-0 | - | ||
køber | Gård i Nors | Nr 6 | 3-4-2-1 | 147rd 1m | |
køber/sælger | Gård på Ballerum | Nr 1 | 4-2-1-2 | 430rd 5m 6s | |
køber/sælger | Gasberg Græsmølle | Mølleskyld:
1-0-2-0 Jordskyld: 0-0-0-1 |
|||
1744
- 7. marts |
sælger | Et hus på Ballerum | - | - | 26rd 1m. |
køber | Engeskifte i Kaastrup | - | 0-0-1-0 | 26rd 1m. | |
1748 - 5. juni | sælger | To engskifter i Kaastrup | - | 0-0-2-0 | 66rd 4m |
1751 - 8. maj | opfører | En tiendelade | - | 0-0-3-0 | - |
1751 - 11. maj | køber | Et hus i Hillerslev | Nr 9 | 0-0-0-1 | 23rd 2s |
1753 - 26. april | låner | 100 rd | - | - | - |
1753 - 18. december | køber | KaalHauge i Nors | - | 0-0-1-0 | - |
1755 - 19. november | sælger | Vendbjerg Mølle i Nors | Nr 15 | 0-5-0-0 | 340rd |
1756 | sælger | Engstykke på Ballerum | - | 0-0-2-0 | - |
1757 - 2. maj | låner | 2500 rd | - | - | - |
Den 3. januar 1759 dør H.C.Begtrup, og 30 dage efter dødsfaldet påbegyndes en skifteforretning af hans ejendele. Den følges senere op af en offentlig auktion, hvor det ser ud til, at hovedparten af ejendomme sælges. Den offentlige auktion er indført i såvel Hillerslev-Hundborg Herreders Auktionsprotokol, som i Skøde og Panteprotokollen (se herunder). |
|||||
29.
maj 1759 Offentlig auktion |
sælges til Peder Hammer |
Nors Kirke og Kirketiende | 48-0-0-0 | 3400rd | |
Kirkegods: Jens Hougs sted i Hinding Jens Østergaards sted ibd Chr. Skoemagers hus Jens Agerholms hus P. Abelsens enkes hus |
1-1-0-1 0-4-1-2 0-0-1-2 0-0-0-0 0-0-0-0 |
||||
Tiendelade
m. vaaningshus, stald og fæehus |
0-0-3-0 | ||||
Begtrups eget hus | 0-0-1-0 | ||||
Niels Lunds gård | Nr 6 | 3-4-2-1 |