signatur2

1.11.1701 - Johan Johansen Torsong - 1722



Liv, ægteskab og børn Torsongs kirkebøger Forfatterskab Død

tilbagepil



















Torsongs liv, ægteskab og børn
vignet14
Første gang vi møder Johan Johansen Torsong er den 23. januar 1701. På den dag skriver han sit første kirkebogsnotat i Tved Kirkebog; notat nr 1977. Vi må tro, at han  er blevet indsat som hjælper for den aldrende og syge Anders Nielsen Lyngbye, for på det tidspunkt erstattes Lyngbyes karakteristiske håndskrift af en anden og ny. Men først den 1. november samme år kaldes han til embedet i Nors og Tved sogne som adjunctus et successor. Da indsættes han altså officielt i embedet med løfte om at efterfølge Anders Nielsen Lyngbye, men håndskriften i kirkebogen fortæller os, at han overtager embedet allerede fra januar måned 1701. Han er da 30 år gammel.
Johan Johansen Torsong er født enten på Utsteen Kloster v. Stavanger eller på Inderø ved Trondhjem i Norge - begge steder er nævnt i forskellige kilder - den 27.7.1670 som søn af foged Johan Thorson og Maria Vendel. Indtil sit 16. år bliver han oplært og undervist hjemme, men fortsætter så boglige studier under vejledning af Claus Blechinge, der var rektor i Bergen. Efter et år dimitteres han 'med hederlig testimonium' og indleder  to års studier ved universitetet, hvorfra han dimitteres som cand. theol i 1689. Et par år herefter opholder han sig hos forældrene, der nu bor i Bergen, han mislykkes i sine forsøg på at opnå embede, hvorefter han begiver sig til Danmark, hvor hans bedstefar, Leonhard Pegmann er provst i Sønderborg og hofpræst på Sønderborg Slot. Bedstefaderen råder ham til at studere videre på tyske universiteter, hvorefter han vælger universiteterne i Kiel og Rostock. I 1693 vender han tilbage til Danmark, studerer et år på universitetet i København og vender så i 1694 hjem til forældrene i Bergen. Efter en vinter her finder vi ham som huslærer på Sjælland, og derefter igen på universitetet indtil han den 28. aug. 1696 bliver residerende kapellan i Thisted og sognepræst i Skinnerup. Her opholder han sig de næste godt fire år, hvilket må betyde, at han har været meget tæt på 'Besættelsen i Thisted', der udspillede sig fra 1696 til 1698. En af hovedaktørerne i den famøse hekseproces er netop Anne Kristensdatter fra Skinnerup.
I november 1701, samme år som han får udgivet sit første og eneste bogværk, kaldes han, som ovenfor nævnt,  til sognepræst i Nors og Tved sogne, hvor han afløser den aldrende og formentlig syge Anders Nielsen Lyngby. Denne dør ni måneder senere, og året efter, den 17. oktober 1703 gifter Johan Torsong og Anders Nielsen Lyngbys enke, den nu 39-årige Anne Jensdatter Lundsgaard, sig  'hjemme i huset udi Nors Præstegaard', som der står i kirkebogen. Man kan undre sig over, at vielsen ikke foregår i kirken, som begge ægtefæller må have en særlig tilknytning til, men der kan næppe være tvivl om, at ægteskabet med den næsten jævnaldrende nye præst efter det nu afsluttede med den meget gamle og svækkede Anders Lyngbye, må gøre Annes fremtid lysere. Er det mon det, der udtrykkes i kirkebogsnotatet, som Johan Torsong forsyner med en usædvanlig personlig kommentar ved ægteskabets indgåelse?Præsteparret får to børn, En datter i 1704, Elisabeth Maria, og en søn i 1706,  Anders.  Af senere notater ses det, at begge kalder sig / kaldes ved efternavnet  '.. Lyngby Torsong'. 
De to kirkebogsnotater ved børnenes dåb er en tydelig markering af de sociale- og standsmæssige forskelle, som gælder i et 1700-tals landsbysamfund. Forskelle, der markeres gennem præstens omhyggelige angivelse af faddernes stilling og sociale position i samfundet. Men en omhu, der kun gælder, når prominente personer optræder blandt fadderne. Ved datteren Elisabeth Marias dåb er fadderne:
                    Justitz Raad von Pagelssøn, 
                    Hr. Amptsforvalter Jens Hanssøn,                   
                    Frandtz Brix,                     
                    Justitz Raads frue ,                   
                    Præstens Søster Anne Elisabeth,
                    Capitein Hermens frue.
Von Pagelsøn er ejer af hovedgården Nørtorp i nabosognet Ræhr og amtsforvalteren sidder på det indflydelsesmæssigt højeste embede i amtet. Hvem Frandtz Brix og kaptajnen er, vides ikke)
I 1716, den 30. juli tager Johan Torsong den teologiske magistergrad.

Kilder:
Wiberg, En dansk Præstehistorie .... originaludgaven og netudgaven
H. Ehrencron-Müller, Forfatterlexikon, bd. 8.
Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bd. 5
tilbage
















Torsongs kirkebøger
vignet14

Johan Torsong fortsætter sin forgængers overskuelighed i kirkebogen, og hans håndskrift er tydelig og klar, som det kan ses af eksemplet herunder:

a86c Den store Bededag Begrafved Christen
Anders: hustru Karen Jensdatter, Anno æta
tis 29.
Den 4de Søndag efter Paashe Begrafvet
Christen Dragons datter Margrethe
Anno ætatis 21.
tilbage













Forfatterskab
vignet14
De første 30 år af Johan Torsongs liv er i høj grad præget af studier, der selv efter dimissionen som cand. theol. fortsætter ved universiteterne i Kiel, Rostock og København. Man kan forestille sig, at arbejdet som kapellan og sognepræst i Thisted og Skinnerup fra august 1696 og hvervet som sognepræst i Nors-Tved i 1701 må have været et antiklimaks i forhold til de lærde studier tidligere i hans liv.
Måske er det på den bagrund man skal se, at netop i 1701  får han udgivet sit første og eneste bogværk, der udkommer i København med den imponerende titel:

'Dend grædende og poeniterende David, de Gudfrygtige til trøstig Forsickring om Himmelen og Salighed, de Ugudelige til christelig Underviisning om Himmelen og Salighed, alle vildfarende Syndere til Veyvisning, at finde Himmelen og Salighed, ved Enfoldige dog Gudelige Betenckninger over Davids 6te og 51 Psalme / forestillet af Johan Johansøn Torson'.


dengraedendeside1
Klik her for at se hele bogen

Straks efter det imponerende titelblad, som ses her, fortsætter bogen med to latinske tekster, forfattet af henholdsvis Biskoppen i Ålborg, Jens Bircherod og Joh. Wandalinus, som sikkert er den teologiske professor og senere rector magnificus ved Københavns universitet.
Derefter følger en overmåde underdanig og indsmigrende 8 sider lang dedikationstekst til Grev Conrad Reventlov. Derefter en 12 sider lang fortale til læseren, fulgt af endnu en latinsk tekst: en lykønskning med bogen forfattet af sognepræsten i Thisted (1698-1705) Sixtus Aspach og rektor ved latinskolen i Thisted, Niels Ebbesen Aagaard.
Derefter følger fire forskellige lykønskningstekster forfattet af 'Hans Ven og ringe Tienere Niels Simonsøn Tisted', der senere bliver rektor i Nykøbing Mors, samt af 'Jacobus à Møinichen Jani Fil.' og af to unavngivne personer: N:B: og L:B: - de tre sidste forfattet som en latinsk tekst fulgt af en poetisk lykønskning.
Først da - efter 31 siders indledning - begynder Thorsongs tekstkommentarer til Davids 6. og 51. Salme. Vers for vers gennemgår han bibelteksten og knytter sine personlige kommentarer og underbyggende bibelcitater til på de følgende 240 sider.
Her finder man straks fra begyndelsen en tekst, hvor Torsong giver udtryk for sine holdninger til sang og musik, som den praktiseres i hans samtid og fastslår sin fordømmelse af den  verdslige, 'djævelske' version og sin hengivenhed til den kristelige, 'gudelige' version.
Se herunder et uddrag fra siderne 4-6:
Originalteksten: Nu-dansk tekst:
I Himmelen æris Gud ved Englesang og  / hand vil og æris ved Menniskens Sang og Music paa Jorden. Og det er og billigt Menniskene saaledis siunger og leger til Guds Ære. Skal vi komme iblant de Himmelske Harpe-Legeris Tal / blant dem som siunger en ny Sang for Stolen / vi maa øfve os i at siunge og lege til Guds Ære paa Jorden. Mens dis vær! Mange findis som nock digter og siunger Psalmer / dog icke som David til Guds Ære. Adskillige Verdslige Viser om Dyer og Fugler componerer de / saa at deris Sange / og componerede Viiser / maa anseis som Linklædet Apostelen Peder saa i Siunen / der var fuldt af allehaande vilde ureene Diur og Orme / adskillige forfengelige letfærdige Sange siunger de / hvorved Gud icke æris / mens Diefvelen. Saadanne  Sangere og Sangersker / forekommer os som Israels Børn / der sang og dansede om Guldkalven / Afguden de haffde opreyst hos sig i Leyren. hvilken de ærede med deris Sang. Diefvelen ærer de i deris Compagnier med deris Sange. Endeel musicerer og med adskillige Instrumenter og Strengeleg / dog icke til Guds Ære: mens deris egen forfængelig Vellyst. Hos dem ere rettelig Spill og Strengeleg idel Menniskens Vellyst / som Salomon beskriver den / De med deris Sang og Spill / maa billig kaldis  Dievelens Snarer / og locker andre med sig til Synden at bedrive / og der ved i Dievelens Stricker. Mens med en gudelig Sang og Music forlystet David sig til Guds Ære og Andris Opbyggelse.
I  Himlen æres Gud ved englesang og på samme måde vil han på jorden æres ved menneskenes sang og musik. Og det er også rimeligt, at menneskene således synger og spiller til Guds ære. Hvis vi ønsker at være mellem dem, som kommer til at spille harpe og blandt dem, som kommer til at synge en sang i Himlen, så må vi øve os i at synge og spille til Guds ære her på Jorden. Men desværre! Ganske vist findes der mange, der digter og synger salmer, men de gør det ikke som David til Guds ære. De skriver masser af verdslige viser om dyr og fugle, sådan at deres sange og viser kan sammenlignes med apostelen Peter, som i et syn så et klæde fyldt med alle mulige vilde og urene dyr og orme. Mange selvglade, frække  sange synger de på en måde, så ikke Gud, men Djævelen æres. Sådanne sangere og sangerinder er ligesom israelitterne, der sang og dansede om guldkalven, den afgud, de havde rejst hos sig i lejren, og som de ærede med deres sang. Sådan ærer de Djævelen i deres forsamlinger. En del af dem bruger mange forskellige instrumenter, dog ikke til Guds ære, men til deres egen selvglade vellystighed. Hos dem er musik ene og alene vellyst, der som Salomon beskriver det, med deres sang og musik lokker andre til at begå synd og derved fanger dem i Djævelens net. Men David forlystede sig med gudelig sang og musik til Guds ære og til andres opbyggelse.

Udgangspunktet for Torsons teologi er, at mennesket er født syndigt og urent, og syndig og uren forbliver mennesket livet igennem. "Synden er en Aandelig Spedalskhed, der gjør os aldeeles u-reene og mishagelige for Guds Øjne  ......."   "Kun det Menniske, der arbejder i et sand Pønitense (bodfærdighed) i Troen på at alle Hands Synder kand udslettis af Guds Register" ... kan få sin Synd slettet "ved at Christi rosenfarvede Blod drager en Streg deroffver" (bl.a. fra s. 104-105).

Kommentarerne kan synes så naive, fordomsfulde og indskrænkede, at man med en nutidig vurdering af deres indhold fristes til at betegne dem som rabiat fundamentalistiske, selv om de er nedskrevet lang tid før dette begreber opstod. Men Torsong er jo et produkt af sin tid. Var han mon anderledes end sine kolleger?
Det er vel en tanke værd, at fundere over, i hvor høj grad de påstande og holdninger, som bogen er fyldt med, giver os et billede af mennesket Johan Torsong.

tilbage










Død og begravelse
vignet14



Johan Johansen Torsong dør som 50-årig i 1722 efter 20 års præstegerning i Nors og Tved og begraves den 21. maj. Hans enke, den nu 58-årige Anne Jensdatter Lundsgaard, - der med Torsongs død bliver  3 gange præsteenke - flytter på et tidspunkt til Thisted, hvor hun som 80-årig dør i slutningen af 1743. Den 2. januar 1744 holdes der ligprædiken over hende i Thisted Kirke. Senere føres hun til Nors Kirke, hvor hun gravlægges. Mærkværdigvis er denne gravlæggelse ikke at finde i Nors kirkebog, men af et senere kirkebogsnotat, der omhandler gravlæggelsen af præsteparrets datter, Elisabeth Maria, der var gift med Torsongs efterfølger, Conrad Hildebrandt, kan det godtgøres, at begge ægtefæller begraves inde i Nors Kirke, som det var skik med folk af høj rang i sognet. (se notat nr 2458)
tilbage